Dział: W najnowszym wydaniu

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Najwięksi przewoźnicy kolejowi w tarapatach. Dwie dekady dyskusji, jak dekarbonizować transport lądowy

Korzystająca głównie z zasilana prądem kolej ma odegrać ważną rolę w dekarbonizacji transportu towarowego w UE. Przejąć trzecią część ładunków z transportu drogowego, opartego na paliwach kopalnych. Realizacja planu nie wychodzi.

Czytaj więcej

PKP Cargo powinno pozyskać ładunki, a nie zwalniać pracowników. Naprawę błędów w zarządzaniu PKP Cargo należy rozpocząć od sformułowania planu działań rynkowych

Pobieranie wysokich opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, które stanowią 20–25% wszystkich kosztów przewoźników, w sytuacji możliwości bezpłatnego korzystania z dróg publicznych przez konkurentów kolei doprowadziło do ogromnej zapaści w przewozach kolejowych, a w szczególności w zakresie przewozów ładunków – diagnozuje Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, były prezes PKP Cargo.

Czytaj więcej

Aktualne zagrożenia w transporcie kolejowym. Wysoka dynamika zagrożeń powinna znaleźć kompetentną reakcję

Transport kolejowy wzorem wszystkich innych procesów podlega zagrożeniom związanym z aktualną sytuacją geopolityczną. Jej zmiana nie sprawiła jednak, że tradycyjne zagrożenia kryminalne odeszły do lamusa. Wręcz przeciwnie, obserwujemy synergię zagrożeń. Kradzieże dokonywane w transporcie kolejowym były, są i będą, a ich techniki są ciągle doskonalone, co stawia przed nami coraz to nowe wyzwania, zarówno w warstwie koncepcyjnej, jak i wykonawczej. W obecnej sytuacji mamy wiele symptomów wskazujących, że te techniki są wzbogacane przez państwowe know how.

Czytaj więcej

Kurierem – szybciej. Jak e-commerce nakręca rynek KEP, a ten się odwdzięcza

Wskaźnik postażu, czyli liczby przesyłek pocztowych w przeliczeniu na Kowalskiego, utrzymuje się na tym samym poziomie od 10 lat. Wszystkie ich rodzaje maleją – rosną tylko przesyłki kurierskie. I końca tej tendencji nie widać.

Czytaj więcej

Automatyzacja procesów logistycznych. Czyli krótkie wprowadzenie, jak zrobić to samodzielnie

Złożony system automatyzacji magazynowej w postaci połączonych układów przechowywania i podawania do stacji kompletacyjnej pojemników (materiały własne LLS)

Pisząc od wielu lat o zagadnieniach automatyzacji procesów logistycznych (zawężając je do procesów zachodzących w magazynach), często zderzam się w reakcji na nie z pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi istoty zagadnienia. Dlatego też pozwolę sobie na wstępie na wyjaśnienie podstawowych pojęć z tej dziedziny, która dla wielu jest celem samym w sobie bez refleksji o istocie działania procesów. Najczęściej jednak kojarzymy procesy automatyzacji z konkretnymi urządzeniami lub technologiami, zapominając o towarzyszących każdemu procesowi łańcuchów zdarzeń, które mają wpływ na przebieg tego procesu, który chcemy poddać usprawnieniu.

Czytaj więcej

Kryzys na Morzu Czerwonym a globalny handel. Łańcuchy dostaw

Od listopada 2023 r. religijno-polityczne ugrupowanie Huti z Jemenu podejmuje ataki na Morzu Czerwonym na statki handlowe płynące w kierunku Kanału Sueskiego, jednego z najważniejszych morskich szlaków handlowych łączących Europę, Azję i Bliski Wschód.

Czytaj więcej

Strategiczne podejście do analityki danych i optymalizacji logistyki. Jak redukować koszty w e-commerce i usprawniać łańcuch dostaw

Istnieją niezawodne sposoby na zwiększenie efektywności, redukcji kosztów i poprawę satysfakcji klienta w sektorze e-commerce. Jednym z kluczowych jest wykorzystanie analityki danych w celu optymalizacji logistyki, na której w tym artykule chciałbym się skoncentrować.

Czytaj więcej

Organizacja „data driven”, czyli jaka? Dlaczego firmy muszą analizować dane, by sprostać konkurencji i oczekiwaniom klienta? Transformacja cyfrowa rozumiana, jako procesy oparte na danych

Pandemia COVID-19 była dla wielu organizacji katalizatorem transformacji cyfrowych i przyczyniła się do przyspieszenia inicjatyw technologicznych oraz – w wielu przypadkach – przeprojektowywania procesów biznesowych. Doprowadziła również do przemian kulturowych.

Czytaj więcej

Awaria wspólna w żegludze morskiej. Rozliczanie strat

Znaczenie żeglugi w międzynarodowym handlu w zasadzie niezmiennie od setek lat umacnia się i nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania światowej gospodarki bez tego kluczowego ogniwa. Z kolei jednym z podstawowych czynników wpływających na ryzyko związane z żeglugą jest kwestia bezpieczeństwa. Stąd też nie może zaskakiwać fakt, że społeczność międzynarodowa wprowadza nieustannie nowe rozwiązania legislacyjne mające wpływać w swoim założeniu na poprawę bezpieczeństwa żeglugi statków, ich załóg, pasażerów oraz ładunków przewożonych drogą morską. W tym kontekście bardzo charakterystyczną i specyficzną instytucją prawa morskiego jest awaria wspólna (ang. general average), której istota, charakter prawny i funkcja, choć jej rodowód sięga tysięcy lat wstecz, nadal pozostają niemalże bez zmian, a sama instytucja, jak pokazuje rzeczywistość, ciągle zachowuje swoją praktyczną aktualność.

Czytaj więcej

Raport gotowości do elektromobilności. Polsce zabrakło 1 punktu do wyższej kategorii

W ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż pojazdów elektrycznych wyraźnie nabrała tempa. Eksperci przewidują, że dane za 2023 r. pokażą ok. 35-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy na całym świecie sprzedano ponad 10 mln samochodów z napędem elektrycznym. Nikt nie ma wątpliwości, że elektromobilność jest dziś globalnym megatrendem, który nie tylko wyznacza kierunki rozwoju branży motoryzacyjnej, ale determinuje też zmiany w energetyce, infrastrukurze i organizacji międzynarodowych łańcuchów dostaw, dając jednocześnie implus do rozwoju nowych, jeszcze bardziej wydajnych oraz przyjaznych dla środowiska technologii i rozwiązań.

Czytaj więcej