Korzystająca głównie z zasilana prądem kolej ma odegrać ważną rolę w dekarbonizacji transportu towarowego w UE. Przejąć trzecią część ładunków z transportu drogowego, opartego na paliwach kopalnych. Realizacja planu nie wychodzi.
Dział: W najnowszym wydaniu
Pobieranie wysokich opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, które stanowią 20–25% wszystkich kosztów przewoźników, w sytuacji możliwości bezpłatnego korzystania z dróg publicznych przez konkurentów kolei doprowadziło do ogromnej zapaści w przewozach kolejowych, a w szczególności w zakresie przewozów ładunków – diagnozuje Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, były prezes PKP Cargo.
Transport kolejowy wzorem wszystkich innych procesów podlega zagrożeniom związanym z aktualną sytuacją geopolityczną. Jej zmiana nie sprawiła jednak, że tradycyjne zagrożenia kryminalne odeszły do lamusa. Wręcz przeciwnie, obserwujemy synergię zagrożeń. Kradzieże dokonywane w transporcie kolejowym były, są i będą, a ich techniki są ciągle doskonalone, co stawia przed nami coraz to nowe wyzwania, zarówno w warstwie koncepcyjnej, jak i wykonawczej. W obecnej sytuacji mamy wiele symptomów wskazujących, że te techniki są wzbogacane przez państwowe know how.
Wskaźnik postażu, czyli liczby przesyłek pocztowych w przeliczeniu na Kowalskiego, utrzymuje się na tym samym poziomie od 10 lat. Wszystkie ich rodzaje maleją – rosną tylko przesyłki kurierskie. I końca tej tendencji nie widać.
Złożony system automatyzacji magazynowej w postaci połączonych układów przechowywania i podawania do stacji kompletacyjnej pojemników (materiały własne LLS)
Pisząc od wielu lat o zagadnieniach automatyzacji procesów logistycznych (zawężając je do procesów zachodzących w magazynach), często zderzam się w reakcji na nie z pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi istoty zagadnienia. Dlatego też pozwolę sobie na wstępie na wyjaśnienie podstawowych pojęć z tej dziedziny, która dla wielu jest celem samym w sobie bez refleksji o istocie działania procesów. Najczęściej jednak kojarzymy procesy automatyzacji z konkretnymi urządzeniami lub technologiami, zapominając o towarzyszących każdemu procesowi łańcuchów zdarzeń, które mają wpływ na przebieg tego procesu, który chcemy poddać usprawnieniu.
Od listopada 2023 r. religijno-polityczne ugrupowanie Huti z Jemenu podejmuje ataki na Morzu Czerwonym na statki handlowe płynące w kierunku Kanału Sueskiego, jednego z najważniejszych morskich szlaków handlowych łączących Europę, Azję i Bliski Wschód.
Istnieją niezawodne sposoby na zwiększenie efektywności, redukcji kosztów i poprawę satysfakcji klienta w sektorze e-commerce. Jednym z kluczowych jest wykorzystanie analityki danych w celu optymalizacji logistyki, na której w tym artykule chciałbym się skoncentrować.
Pandemia COVID-19 była dla wielu organizacji katalizatorem transformacji cyfrowych i przyczyniła się do przyspieszenia inicjatyw technologicznych oraz – w wielu przypadkach – przeprojektowywania procesów biznesowych. Doprowadziła również do przemian kulturowych.
Znaczenie żeglugi w międzynarodowym handlu w zasadzie niezmiennie od setek lat umacnia się i nie sposób wyobrazić sobie funkcjonowania światowej gospodarki bez tego kluczowego ogniwa. Z kolei jednym z podstawowych czynników wpływających na ryzyko związane z żeglugą jest kwestia bezpieczeństwa. Stąd też nie może zaskakiwać fakt, że społeczność międzynarodowa wprowadza nieustannie nowe rozwiązania legislacyjne mające wpływać w swoim założeniu na poprawę bezpieczeństwa żeglugi statków, ich załóg, pasażerów oraz ładunków przewożonych drogą morską. W tym kontekście bardzo charakterystyczną i specyficzną instytucją prawa morskiego jest awaria wspólna (ang. general average), której istota, charakter prawny i funkcja, choć jej rodowód sięga tysięcy lat wstecz, nadal pozostają niemalże bez zmian, a sama instytucja, jak pokazuje rzeczywistość, ciągle zachowuje swoją praktyczną aktualność.
W ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż pojazdów elektrycznych wyraźnie nabrała tempa. Eksperci przewidują, że dane za 2023 r. pokażą ok. 35-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy na całym świecie sprzedano ponad 10 mln samochodów z napędem elektrycznym. Nikt nie ma wątpliwości, że elektromobilność jest dziś globalnym megatrendem, który nie tylko wyznacza kierunki rozwoju branży motoryzacyjnej, ale determinuje też zmiany w energetyce, infrastrukurze i organizacji międzynarodowych łańcuchów dostaw, dając jednocześnie implus do rozwoju nowych, jeszcze bardziej wydajnych oraz przyjaznych dla środowiska technologii i rozwiązań.