PKP Cargo powinno pozyskać ładunki, a nie zwalniać pracowników. Naprawę błędów w zarządzaniu PKP Cargo należy rozpocząć od sformułowania planu działań rynkowych

Temat numeru W najnowszym wydaniu

Pobieranie wysokich opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, które stanowią 20–25% wszystkich kosztów przewoźników, w sytuacji możliwości bezpłatnego korzystania z dróg publicznych przez konkurentów kolei doprowadziło do ogromnej zapaści w przewozach kolejowych, a w szczególności w zakresie przewozów ładunków – diagnozuje Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, były prezes PKP Cargo.

W latach 2001–2005 był Pan pierwszym prezesem spółki PKP Cargo, która jest dziś w dramatycznej sytuacji. Na ile jest to efekt złego zarządzania, a na ile trudnej sytuacji na polskim, konkurencyjnym rynku kolejowych przewozów towarowych? 
W związku z trudną sytuacją rynkową i ekonomiczną w spółce PKP Cargo S.A. Stowarzyszenie skierowało pismo do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, dołączając analizę przyczyn zaistniałej sytuacji oraz propozycję działań ratunkowych i naprawczych. Uważamy, że dla uratowania PKP Cargo S.A. i odbudowy jej pozycji rynkowej niezbędne są działania Ministra Infrastruktury, PKP S.A. oraz rady nadzorczej i zarządu Spółki polegające na:

  1. Ustabilizowaniu sytuacji finansowej PKP Cargo S.A. W tym celu Spółka powinna ogłosić moratorium na niepłacenie za dostęp do infrastruktury kolejowej do czasu wyrównania przez Ministra Infrastruktury warunków konkurowania z transportem samochodowym. 
  2. Przygotowaniu programu działań rynkowych dla pozyskania nowych ładunków, w tym z transportu samochodowego, celem dojścia do przewozów w wysokości minimum 120 mln t rocznie, w perspektywie dwóch lat.
  3. Określeniu zasobów materialnych i pracowniczych, zabezpieczających przewozy ładunków na poziomie co najmniej 120 mln t ładunków rocznie.
     

Uważamy, że są to cele realne i zaproponowaliśmy rozwiąza...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy