Strategiczne podejście do analityki danych i optymalizacji logistyki. Jak redukować koszty w e-commerce i usprawniać łańcuch dostaw

Usługi logistyczne W najnowszym wydaniu

Istnieją niezawodne sposoby na zwiększenie efektywności, redukcji kosztów i poprawę satysfakcji klienta w sektorze e-commerce. Jednym z kluczowych jest wykorzystanie analityki danych w celu optymalizacji logistyki, na której w tym artykule chciałbym się skoncentrować.

Zacznijmy od prognozowania popytu. Analizując historyczne dane sprzedaży i trendy rynkowe, możemy lepiej przewidzieć przyszły popyt, co pozwala na optymalizację zarządzania zapasami i planowania produkcji. Analityka danych zarządzania zapasami pozwala na bieżące monitorowanie zapasów i identyfikację tych produktów, które są najczęściej sprzedawane, co pomaga unikać niedoborów i nadmiaru zapasów, a co najważniejsze – w sposób odpowiedni możemy w obszarach składowania zarządzać lokalizacjami, aby optymalnie ułożyć procesy „pick” i efektywniej zarządzać zasobami ludzkimi. Nie można nie wspominać o kolejnych obszarach procesowych już wychodzących poza „ściany” naszych powierzchni magazynowych. Wspomnieć tu można o optymalizacji ścieżek dostawy, gdzie poprawna analiza danych z różnych źródeł, takich jak np. dane GPS, daty odbiorów, trasówka itp. – pozwalają nam na optymalizację trasy dostaw, co skraca jej czas i pozwala redukować koszty paliwa.
Takich wskaźników KPI (Key Performace Indicator) można wymienić kilkanaście, ale jednym z głównych, na których warto się skoncentrować, jest logistyka fulfillment.
Rosnące czynsze magazynowe, kryzys energetyczny, windujące koszty energii elektrycznej i gazu, piętrzące się obciążenia po stronie pracodawcy – wszystko to sprawiło, że prowadzenie e-biznesu z wykorzystaniem własnych magazynów staje się coraz bardziej problematyczne. Z tego też powodu e-commerce coraz częściej spogląda w kierunku rozwiązań pozwalających na minimalizację kosztów stałych i zmiennych. Odpowiedzią na te oczekiwania w mojej ocenie jest fulfillment, w którym to master data i analiza danych są jednymi z kluczowych wyróżników wpływających na zwiększoną efektywność, jakość operacyjną czy samo zmniejszenie kosztów związanych z obsługą zamówień.
Rok 2023 zakończył się dla e-commerce delikatnym wyhamowaniem. Jest to dość naturalne zjawisko, zważywszy, że poprzednie lata były mocno podgrzewane przez pandemię i towarzyszące jej ograniczenia w handlu tradycyjnym. Wpływ na to miał także zwiększony popyt wygenerowany przez przybyłych do naszego kraju uchodźców z Ukrainy.
Inflacja i niepewność nie skłaniają konsumentów do zwiększonych zakupów. E-sprzedawcy z jednej strony odczuwają spadek przychodów i zmniejszenie wartości koszyka, z drugiej doświadczają wzrostu kosztów prowadzenia biznesu. Wszystkie te czynniki wpływają na zwiększoną niepewność w prowadzeniu e-sklepu, zwłaszcza w obszarze logistyki i magazynowania, gdzie ogromna część kosztów to, niezależnie od obrotu handlowego, koszty stałe.

InPost Fulfillment to ponad 100 000 metrów kwadratowych przestrzeni magazynowej klasy A. Magazyny przystosowane są do przechowywania towarów z różnych kategorii, w tym fashion, health&beauty, chemia i inne. Źródło: InPost

Z pomocą przychodzi outsourcing logistyki – dzięki InPost Fulfillment

Właściciele e-commerce, szczególnie ci znajdujący się obecnie w operacyjnym potrzasku, powinni rozważyć przekazanie odpowiedzialności logistycznej do operatora zewnętrznego w celu zoptymalizowania kosztów. Warto wziąć pod uwagę InPost Fulfillment, kompleksową usługę oferowaną przez InPost, stworzoną z myślą o zapewnieniu całościowej obsługi logistycznej i zamianie kosztów stałych na zmienne.
Oferta InPost Fulfillment zawiera nie tylko składowanie i kompletację paczek do wysyłki, ale także szereg komplementarnych usług i produktów – od identyfikacji, polonizacji i etykietowania produktów na przyjęciu do magazynu, przez dostarczanie opakowań, aż po kompleksową usługę ostatniej mili w ramach Kurier InPost i Paczkomat® InPost. Co więcej, w ramach usługi dostępni są również inni operatorzy last mile, co pozwala na elastyczne dopasowanie do potrzeb i preferencji klientów. Dzięki temu sklep e-commerce nie musi rezygnować z już podpisanych kontraktów na obsługę ostatniej mili, a wciąż zachować konkurencyjne warunki w zakresie obsługi fulfillment.
InPost Fulfillment oferuje także zespół unikalnych kompetencji i doświadczenie zbudowane na latach obsługi ostatniej mili oraz obsługi konsumenta e-commerce.
Warto wspomnieć też o usprawnieniu samego procesu dostaw i ich kosztu dla e-commerce. Dobrze przeprowadzona optymalizacja w logistyce powinna minimalizować koszty transportu i składowania, jednocześnie zapewniając szybkie i skuteczne dostawy klientom końcowym. Ostatnia mila to często najbardziej skomplikowany etap procesu, wymagający koordynacji wielu czynników jednocześnie. Jednakże, dzięki synergii usług logistycznych dużego operatora, takiego jak InPost (gęsta sieć urządzeń Paczkomat®, sprawnie działające zespoły kurierów, tysiące punktów odbioru paczek), optymalizacja ostatniej mili wpisuje się w podstawową działalność operatora, co jest istotną wartością dodaną dla posiadacza e-sklepu i znacznie odciąża go pod względem wydatków.
Całość procesów wspierana jest przez nowoczesne systemy informatyczne, które nie tylko zarządzają produktami wewnątrz magazynu, ale także są narzędziem komunikacji pomiędzy magazynem a systemami e-sprzedawców. Sprawia to, że koszty ponoszone do tej pory na te wszystkie te obszary oddzielnie, mogą zostać zamknięte w ramach jednej usługi logistycznej, tzw. one stop shop dla e-commerce. Nie tylko uprości to procesy operacyjne, ale też zminimalizuje ryzyko ponoszenia zbędnych kosztów u różnych dostawców.

Jakie korzyści niesie za sobą fulfillment?

Outsourcing logistyki w oparciu o ofertę InPost to coś więcej niż tylko scedowanie magazynowania i kompletacji przesyłek na ręce zewnętrznego dostawcy. To również gwarancja składowania towaru w nowoczesnych magazynach klasy A, na atestowanych regałach, obsługiwanych przez wykwalifikowany zespół wyszkolonych pracowników magazynowych. Zarządzanie towarem odbywa się w ścisłym połączeniu z nowoczesnym systemem WMS (Warehouse Management System).
Dołączenie do InPost Fulfillment to także dostęp do szerokiego portfolio opakowań i wypełniaczy w najbardziej konkurencyjnych cenach. Bazując na wypracowanym systemie obsługi setek klientów e-commerce w zasięgu ogólnokrajowym, InPost zapewnia konkurencyjny cut-off time (czas, do którego złożone zamówienia są wysyłane tego samego dnia) na poziomie godziny 20:00, co pozwala na zdecydowane zwiększenie skutecznych transakcji wśród klientów i ich rosnące zadowolenie. Przekłada się to na lojalizację klienta i rosnącą sprzedaż e-sklepu w ujęciu długoterminowym.
Kluczowym benefitem jest możliwość zamiany kosztów stałych na zmienne i przerzucenie ryzyka związanego z niepewnością rynkową na doświadczonego operatora logistycznego.
Dodatkowo InPost Fulfillment oferuje wsparcie w zakresie łańcucha dostaw przychodzących, włączając w to organizację transportu transgranicznego i import. Organizacja dostaw od producenta to często wymóg znajomości rynku i poziomu cen. Import, zwłaszcza import spoza UE, to jeszcze większe wyzwanie. Organizacja frachtu kontenerowego, przeładunków, odprawy celnej – wszystko to wymaga kompetencji oraz nakładów czasu i pracy. W ramach współpracy z InPost, klient może zlecić organizację tych wymagających procesów wyspecjalizowanemu podmiotowi.
Poza wymienionymi korzyściami InPost Fulfillment oferuje także zespół unikalnych kompetencji i doświadczenie zbudowane na latach obsługi ostatniej mili oraz obsługi konsumenta e-commerce. Ten pakiet kompetencji pozwala na oferowanie klientom wsparcia w zakresie:

  • oceny i pomocy w rozwoju systemów informatycznych po stronie klienta,
  • wsparcia w budowaniu strategii rozwoju biznesu,
  • szkoleń e-commerce,
  • wsparcia analityki efektywności działań.
     
Magazyny InPost Fulfillment zlokalizowane są w centralnej części kraju, blisko strategicznych węzłów komunikacyjnych. Zapewnia to terminowe dostawy do klienta końcowego. Źródło: InPost

Niezaprzeczalną korzyścią jest także łatwość skalowania biznesu w ramach InPost Fulfillment. Operator logistyczny ma nieporównywalnie większe możliwości zwiększenia w krótkim czasie dostępnej powierzchni składowania czy też przydzielenia do obsługi zamówień większej liczby pracowników niż właściciel e-biznesu ograniczony czterema ścianami magazynu o konkretnej powierzchni i z załogą, której rekrutacja i szkolenia zajmują cenny czas.

Model „pay as you go”, czyli realna oszczędność

Oceniając ofertę InPost Fulfillment pod kątem kryzysu energetycznego, rosnących kosztów magazynowych i kosztów zatrudnienia, kluczowym benefitem jest możliwość zamiany kosztów stałych na zmienne i przerzucenie ryzyka związanego z niepewnością rynkową na doświadczonego operatora logistycznego.
Dołączając do InPost Fulfillment, właściciel sklepu internetowego otrzymuje czytelny cennik, precyzyjnie określający, za co będzie się rozliczał w ramach współpracy, jak również zrozumiałe zestawienia billingowe w formie specyfikacji do faktur kosztowych. W umowie są jasno i czytelnie skatalogowane poszczególne usługi i produkty, włącznie z kosztami wysyłek:

  • składowanie wraz ze sposobem jego wyliczania (za półkę za dobę, za paletę za dobę),
  • kompletacja (stawka za skompletowanie zamówienia),
  • opakowania (ceny opakowań),
  • ceny usług dodatkowych (np. etykietowanie, repacking, tworzenie zestawów),
  • cennik przesyłek,
  • ceny obsługi zwrotów.
     

Ten model kosztowy w całości opiera się na prostym mnożniku ilości operacji i ich cen, co w całości odrywa miesięczne koszty od stałych obciążeń związanych z utrzymaniem własnego magazynu. Koszt utrzymania powierzchni, jej ogrzania i oświetlenia, koszt utrzymania zespołu pracowników – wszystkie te ryzyka przechodzą na operatora logistycznego, a klient korzysta z matrycy kosztów zmiennych, które pozwalają mu w sposób przewidywalny ocenić rentowność biznesu. Porównując taki model kosztowy z magazynem własnym, należy mieć na uwadze to, że wynajęta powierzchnia i zatrudnieni pracownicy to koszt w zasadzie stały i oderwany od ilości zamówień i wielkości sprzedaży.

Dodatkowe usługi w InPost Fulfillment

Obsługa logistyczna współczesnego e-commerce to nie tylko proste składowanie, pakowanie i wysyłka, ale także szereg czynności dodatkowych, podnoszących użyteczność oferty zarówno dla e-sklepu, jak i dla jego odbiorców – konsumentów.
Wśród wielu elementów oferty InPost Fulfillment zwiększających atrakcyjność i użyteczność dla e-sprzedawcy wymienić można chociażby:

  • pomoc w imporcie produktów (od transportu i obsługi celnej aż po polonizację i etykietowanie),
  • tworzenie zestawów produktowych,
  • przepakowania produktów,
  • dostarczanie opakowań (także customizowanych) dopasowanych do potrzeb i wymogów wysyłanych produktów,
  • kompleksowa obsługa zwrotów, wraz z oceną stanu i jakości zwracanych produktów.
     

Dodatkowo, w InPost Fulfillment oferta może być rozszerzona o zaawansowane usługi analityczne i strategiczne, w celu zwiększenia efektywności sprzedaży. Mogą to być m.in.:

  • analiza danych w oparciu o strategie sprzedażowe – śledzenie i analiza danych sprzedażowych w celu identyfikacji trendów zakupowych, optymalizacji asortymentu oraz skutecznego dostosowania strategii cenowych,
  • analiza kampanii marketingowych i ROI – śledzenie efektywności kampanii reklamowych w celu zidentyfikowania ich wpływu na sprzedaż oraz wyłonienia najbardziej efektywnych kanałów, jak również analiza Return Of Investment w celu optymalizacji budżetu marketingowego,
  • optymalizacja UX – badanie i analiza doświadczeń użytkowników (User Experience) z interakcjami z marką na różnych etapach procesu zakupowego oraz poprawa ogólnej satysfakcji klientów,
  • analiza pricingu – dynamiczne dostosowywanie cen w oparciu m.in. o analizę konkurencji i danych rynkowych oraz implementacja strategii mających na celu maksymalizację marży i zwiększenie konkurencyjności na rynku,
  • analiza kosztów organizacji pracy – optymalizacja procesów wewnątrz firmy w celu minimalizacji kosztów operacyjnych.
     

Te usługi analityczne i strategiczne są istotne dla zrozumienia i poprawy najważniejszych wskaźników wydajności firmy, co bezpośrednio przekłada się na jej wynik finansowy. Dobór odpowiedniego partnera logistycznego, takiego jak InPost Fulfillment jest więc kluczowy, aby utrzymać konkurencyjność kosztową i operacyjną na wielu polach jednocześnie.
Z punktu widzenia konsumenta niebagatelne znaczenie mają natomiast:

  • szeroka oferta form dostawy, z uwzględnieniem cieszących się powodzeniem dostaw sobotnich do Paczkomat® InPost oraz Paczki Ekonomicznej,
  • usługi dodatkowe typu „zapakuj na prezent”,
  • insertowanie przesyłek drobnymi upominkami czy gratisami.
     

Kompleksowość oraz elastyczny charakter oferty InPost Fulfillment to zdecydowane wyjście naprzeciw problemom, z jakimi borykają się właściciele biznesów e-commerce w dobie dużej inflacji, kryzysu energetycznego, rosnących kosztów operacyjnych i niepewności przy planowaniu sprzedaży. To także odpowiedź na pytanie, jak prowadzić biznes e-commerce, aby skutecznie optymalizować zarówno operacje, jak i wiążące się z nimi koszty.

Przypisy