Aktualne zagrożenia w transporcie kolejowym. Wysoka dynamika zagrożeń powinna znaleźć kompetentną reakcję

Temat numeru W najnowszym wydaniu

Transport kolejowy wzorem wszystkich innych procesów podlega zagrożeniom związanym z aktualną sytuacją geopolityczną. Jej zmiana nie sprawiła jednak, że tradycyjne zagrożenia kryminalne odeszły do lamusa. Wręcz przeciwnie, obserwujemy synergię zagrożeń. Kradzieże dokonywane w transporcie kolejowym były, są i będą, a ich techniki są ciągle doskonalone, co stawia przed nami coraz to nowe wyzwania, zarówno w warstwie koncepcyjnej, jak i wykonawczej. W obecnej sytuacji mamy wiele symptomów wskazujących, że te techniki są wzbogacane przez państwowe know how.

W maju media obiegła wiadomość, że śląscy policjanci ujęli 63-latka, który położył granat moździerzowy na torach kolejowych w Czechowicach-Dziedzicach. Z medialnych relacji Straży Ochrony Kolei wynika, że wykonano próbę bojową (czyli de facto zdetonowano granat), która wykazała, że eksplozja tego granatu mogła doprowadzić do poważnej katastrofy w ruchu kolejowym. Gdy spojrzymy na te zagrożenia z poziomu makro, pojawi nam się informacja o dochodzeniu prowadzonym przez szwedzkie służby w sprawie podejrzenia dwukrotnego sabotażu na kolejowej Linii Rudy Żelaza (Malmbanan), łączącej Kirunę w Szwecji z portem Narvik w Norwegii. To istotna linia, a jej unieruchomienie według rzecznika prasowego LKAB (Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag – przedsiębiorstwo wydobycia rudy żelaza z siedzibą w Luleå – tłum. JG) każdego dnia kosztowało ok. 10 mln euro. Linia ta zabezpiecza także szereg innych operacji transportowych, stąd jej 76-dniowe zamknięcie spowodowało straty również w innych branżach. Na przykład w transporcie ryb straty szacowane są na 370 mln dol. Szacuje się, że tą drogą rocznie przesyła się ponad 250 000 t owoców morza. Straty gospodarcze są więc naprawdę duże, ale stale pojawia się pytanie, czy aby jedynie o gospodarkę tu chodzi, czy także o wojnę w Ukrainie? Z biznesowego punktu widzenia ważne jest natomiast to, że ewentualne uderzenie w nasz biznes wcale nie musi być związane z naszą działalnością. Tak jak to miało miejsce w przypadku branży rybnej. Stąd tak ważna rola dywersyfikacji transport...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy