Raport gotowości do elektromobilności. Polsce zabrakło 1 punktu do wyższej kategorii

Temat numeru W najnowszym wydaniu

W ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż pojazdów elektrycznych wyraźnie nabrała tempa. Eksperci przewidują, że dane za 2023 r. pokażą ok. 35-procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego, kiedy na całym świecie sprzedano ponad 10 mln samochodów z napędem elektrycznym. Nikt nie ma wątpliwości, że elektromobilność jest dziś globalnym megatrendem, który nie tylko wyznacza kierunki rozwoju branży motoryzacyjnej, ale determinuje też zmiany w energetyce, infrastrukurze i organizacji międzynarodowych łańcuchów dostaw, dając jednocześnie implus do rozwoju nowych, jeszcze bardziej wydajnych oraz przyjaznych dla środowiska technologii i rozwiązań.

W jakim stopniu jesteśmy gotowi do przejścia na elektryki? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w najnowszym raporcie Mobility Guide 2023, opublikowanym przez firmę Ayvens, która powstała w wyniku połączenia ALD Automotive i LeasePlan, stając się międznarodowym liderem w dziedzinie zrównoważonej mobilności.
Raport Mobility Guide 2023 przedstawia analizę stanu gotowości 46 krajów do przejścia na samochody elektryczne. Obejmuje ona kluczowe aspekty, takie jak: poziom sprzedaży aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania oraz dostępność i różnorodność oferty samochodów. Badanie uwzględnia także zachęty i dotacje rządowe oraz porównanie różnicy w całkowitym koszcie posiadania pojazdów elektrycznych i samochodów z silnikiem spalinowym. Mobility Guide 2023 mierzy również przyjazność dla środowiska sieci elektroenergetycznej w poszczególnych krajach, przyznając wyższą punktację tym, które korzystają z większego udziału energii odnawialnej i mają niższą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Z raportu wynika, że najlepiej przygotowane na przyjęcie elektryków są Norwegia (81 punktów), Austria (69 punktów) oraz Holandia (68 punktów). Polska uzyskała 39 punktów na 100 możliwych, co klasyfikuje ją jako kraj wschodzący. Zabrakło nam zaledwie jednego punktu, aby znaleźć się w kategorii krajów rozwijających się.

Kluczowy wniosek: wzrost sprzedaży i niższe TCO pojazdów elektrycznych potwierdzają nieuniknioną erę elektryfikacji

 – Wyniki naszego badania z tego roku są szczególnie interesujące w świetle znaczącego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na świecie, który przyspieszył w 2022 i w pierwszej połowie 2023 r. Chociaż nadal istnieją pewne bariery, coraz więcej firm decyduje się nie czekać i już teraz z powodzeniem inwestuje w elektromobilność, przecierając tym samym drogę dla innych firm. Teraz pytanie nie dotyczy już tego, „czy” nastąpi elektryfikacja, lecz „jak szybko”, zwłaszcza że branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak szybka ewolucja technologiczna i rosnące koszty energii. Wyniki Mobility Guide ukazują pozytywny trend w kierunku poprawy efektywności ekonomicznej pojazdów elektrycznych w kilku krajach, w tym Polsce, Hiszpanii, Belgii, Irlandii i Włoszech. Obniżenie całkowitych kosztów eksploatacji pojazdów elektrycznych (TCO) sprawia, że stają się one coraz atrakcyjniejszą alternatywną dla samochodów spalinowych – komentuje wyniki badania Maciej Arwaj, dyrektor handlowy ALD Automotive | LeasePlan w Polsce.

Na czele 11 krajów 

Bazując na analizie wspomnianych czynników, autorzy raportu dokonali podziału całego rynku na trzy kategorie, wyróżniając kraje elektrycznie „zaawansowane”, „rozwijające się” i „wschodzące”. Kategorie te odzwierciedlają trzy poziomy dojrzałości w kontekście gotowości do korzystania z pojazdów elektrycznych. Za zaawansowane pod względem elektryfikacji uznanych zostało 11 spośród 46 badanych państw. W czołówce znajdują się Norwegia, Austria i Holandia. Do tej kategorii, ze względu na szeroką obecność pojazdów elektrycznych i korzystne warunki do dalszej elektryfikacji, zakwalifikowano także Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Niemcy, Luksemburg, Szwecję i Wielką Brytanię. Z kolei państwa takie jak Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Japonia, Portugalia, Hiszpania, Szwajcaria i Tajlandia znalazły się w kategorii krajów rozwijających się, co oznacza, że odnotowują szybkie postępy i stają się coraz bardziej zaawansowane w procesie przejścia na elektromobilność.

Polska wśród krajów wschodzących

Jak w badaniu wypadła Polska? Nasz kraj uzyskał 39 na 100 możliwych punktów i został sklasyfikowany jako wschodzący. W tej kategorii znalazły się także Australia, Kanada, Chorwacja, Czechy, Estonia, Indie, Łotwa, Litwa, Słowacja, Słowenia, Turcja, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Stany Zjednoczone. Wszystkie te państwa będą potrzebowały wielu dalszych inwestycji i działań, aby dorównać bardziej rozwiniętym rynkom.
– Ocena Polski w rankingu poprawiła się w kategorii badającej wielkość i udział sprzedaży elektryków oraz w konkurencyjności kosztowej (TCO) pojazdów elektrycznych, zyskując odpowiednio 2 i 11 punktów więcej niż w 2022 r. Polsce, aby zostać uznaną za kraj rozwijający się, zabrakło tylko 1 punktu. Jesteśmy zatem na dobrej drodze, ale wciąż na jej początku. Poprawa i rozbudowa infrastruktury ładowania oraz zachęty finansowe, takie jak ulgi podatkowe czy preferencyjne regulacje, powinny być kontynuowane i dalej rozwijane – dodaje Maciej Arwaj.
Warto przy tym zaznaczyć, że Polska zdobyła 12 punktów więcej w porównaniu z wynikami z poprzedniego roku i zajęła najwyższą pozycję pod względem gotowości do elektormobilności wśród badanych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Nic dziwnego, ponieważ w naszym kraju elektryki z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Według Licznika Elektromobilności, opracowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), pod koniec grudnia 2023 r. na polskim rynku było zarejestrowanych ponad 57 tys. samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym (BEV). Przez 12 miesięcy ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o ponad 23,6 sztuk, co oznacza wzrost o 52% w stosunku do roku 2022 – to więcej niż cały park takich pojazdów w Polsce w 2021 r.!
Wraz ze wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych rozwija się także infrastruktura ładowania. Pod koniec 2023 r. w Polsce funkcjonowało blisko 6 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z czego ponad 26% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. przekroczyła 1,5 tys. – to historyczny rekord i wzrost o 15% względem roku 2022.

Wsparcie w przejściu na elektromobilność

Polacy zainteresowani samochodami elektrycznymi mogą uzyskać dofinansowanie w ramach rządowego programu „Mój elektryk”, uruchomionego w 2021 r. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Według danych na 16 stycznia 2024 r. dopłaty otrzymało już prawie 14 tys. BEV, a więc niemal połowa wszystkich tego typu pojazdów zarejestrowanych w Polsce od początku jego trwania. Dofinansowanie jest możliwe nie tylko przy zakupie, ale także leasingu lub wynajmie, jeśli spełnia on warunki leasingu operacyjnego.
Jedną z firm oferujących wynajem długoterminowy z dofinansowaniem w ramach programu „Mój elektryk” jest ALD Automotive | LeasePlan, który aktywnie wspiera też swoich klientów w działaniach mających na celu redukcję śladu węglowego z floty samochodowej. W ramach kompleksowej usługi #StartElectric ALD Automotive | LeasePlan oferuje nie tylko dopasowane do indywidualnych potrzeb auta, ale także rozwiązania do ładowania (w domu, w biurze lub na publicznych stacjach ładowania), opony, serwis i ubezpieczenie. Do każdego elektryka dodawany jest zEVgarek, dzięki któremu możemy łatwo poinformować innych użytkowników stacji ładujących, kiedy skończymy ładować nasz pojazd. To część projektu #CzekanieNaŁadowanie, realizowanego przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz EV Klub Polska. Ponadto klienci mogą korzystać ze zbiorczych rozliczeń energii oraz bieżącego doradztwa ekspertów ALD Automotive | LeasePlan. Osoby prywatne i firmy, które zdecydują się na audyt, obejmujący weryfikację warunków montażu ładowarki w domu lub miejscu pracy, otrzymają rekomendację, jak najkorzystniej zrealizować instalację do ładowania pojazdu.
Dodatkowo, w ramach programu GreenPlan, ALD Automotive | LeasePlan sadzi ze swoimi klientami biznesowymi drzewa, rekompensując negatywne dla przyrody skutki eksploatacji pojazdów służbowych. W ciągu minionych sześciu lat posadzonych zostało aż 63 221 drzew.

O raporcie Mobility Guide
Raport Mobility Guide powstał z połączenia dwóch wcześniejszych publikacji – Mobility Guide tworzonego przez ALD Automotive i EV Readiness Index publikowanego przez LeasePlan. Tym sposobem Ayvens dostarcza klientom jeszcze bardziej kompleksowe spojrzenie na globalny krajobraz elektryfikacji. W Polsce ALD Automotive i LeasePlan oficjalnie przekształcą się w Ayvens w trzecim kwartale 2024 r.
Cały raport Mobility Guide 2023, wraz z prezentacją podsumowującą wyniki badania w języku polskim, dostępny jest na stornie LeasePlan.

O ALD Automotive | LeasePlan
ALD Automotive | LeasePlan to wiodący globalny gracz w obszarze zrównoważonej mobilności. Dostarcza kompleksowych usług wynajmu i leasingu pojazdów, elastycznych usług abonamentowych, usług zarządzania flotą i rozwiązań w zakresie multimobilności dla klientów korporacyjnych, przedsiębiorstw z sektora MŚP i klientów indywidualnych. Dzięki obecności w 44 krajach ALD Automotive | LeasePlan wykorzystuje swoją wyjątkową pozycję, aby wyznaczać drogę w osiąganiu zerowej emisji netto i pełnić kluczową funkcję w transformacji sektora motoryzacyjnego i mobilności poprzez innowacje i usługi oparte na technologii. Firma zatrudnia 15 700 pracowników na całym świecie i zarządza 3,4 mln pojazdów.
Spółka jest notowana na Compartment A of Euronext Paris (ISIN: FR0013258662; Ticker: ALD). Societe Generale jest większościowym udziałowcem ALD Automotive | LeasePlan.
Dowiedz się więcej na www.aldautomotive.com

Przypisy