– W ramach KPO planowany jest rozwój transportu intermodalnego. Zostanie sfinansowana budowa lub rozbudowa co najmniej 12 terminali intermodalnych oraz zakup 266 jednostek taboru do przewozów intermodalnych, a kwota zaplanowana na te projekty to blisko 800 mln zł – informuje w rozmowie z Januszem Mincewiczem dr Konrad Wojnarowski, wiceminister w Ministerstwie Funduszy i Rozwoju Regionalnego.
Dział: Zarządzanie logistyką
Controlling logistyczny jest wyspecjalizowaną funkcją zarządczą, odpowiedzialną za planowanie, koordynowanie, kontrolowanie i korygowanie działań logistycznych przedsiębiorstwa w celu realizacji założonych celów biznesowych. W praktyce oznacza to m.in. zbieranie i analizę danych operacyjnych i finansowych, opracowywanie raportów i prognoz, tworzenie strategii i planów działania, nadzór nad realizacją projektów oraz weryfikację wyników i alokację zasobów. Controlling logistyczny pełni zatem decydującą funkcję w zarządzaniu łańcuchem dostaw, dostarczając kierownictwu niezbędnych informacji do efektywnego planowania, monitorowania i koordynowania działań logistycznych. Dzięki temu firma może podejmować trafne decyzje strategiczne oraz szybko dostosowywać się do zmiennych warunków rynkowych. Innymi słowy, controlling logistyczny działa jak „system nawigacji” dla logistyki – pokazuje bieżący stan procesów i wskazuje najlepszą drogę do osiągnięcia celów operacyjnych i finansowych przedsiębiorstwa.
– Dziś wszystkie największe porty na świecie znajdują się w Chinach, ale nie są one konkurentami Rotterdamu. W Europie Rotterdam nadal pozostaje zdecydowanie największym portem, ale naszym celem nie jest być największym portem, ale oferować najlepszą jakość usług naszym klientom – podkreśla Matthijs van Doorn, menedżer wykonawczy Portu Rotterdam, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.
– Port Gdańsk pozostaje liderem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. W ogólnym rankingu portów europejskich, nie tylko UE i nie tylko kontenerowych, według danych po trzech kwartałach 2024 r. jesteśmy w pierwszej dziesiątce. Wyprzedzamy porty w Amsterdamie, Marsylii czy Barcelonie – nie kryje satysfakcji dr hab. Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.
W branży TSL opóźnienia w płatnościach to codzienność. Wiele firm zakłada, że wystarczy dobrze wykonać usługę, by otrzymać za nią wynagrodzenie. Rzeczywistość pokazuje jednak coś innego – nawet najlepsza jakość usług nie gwarantuje sprawnego przelewu, jeśli w dokumentacji pojawią się błędy lub nieścisłości. Problemy te dotyczą zarówno transportów krajowych, jak i międzynarodowych.
Cyfryzacja operacji transportowych i logistycznych to naturalny kierunek rozwoju branży TSL. Systemy TMS, e-CMR czy do optymalizacji przewozów stosuje niemal każda firma transportowa. Jednak decydując się na nie, warto brać pod uwagę również zagrożenia. Im wyższy stopień cyfryzacji operacji, tym większa podatność na cyberzagrożenia i ich skutki. Branża TSL jest równocześnie jedną z najbardziej narażonych na ataki i najgorzej przygotowaną, by im przeciwdziałać.