Według badania IBM Institute for Business Value wdrożenia AR/VR podnoszą produktywność firm średnio o 32% i skracają czas realizacji zadań nawet o 46%. O tym, jak technologie immersyjne rewolucjonizują branżę logistyczną i wspierają jej dynamiczny rozwój, rozmawiamy z Jagną Pomorską – ekspertką technologii immersyjnych i liderką wdrożeń VR w polskich firmach.
Dział: Technologie
Wojna w Ukrainie zmieniła status dronów w strategii wojskowości i przyniosła gwałtowny wzrost popytu na nie. Jednak prognozy nadal wskazują, że najszybciej rozwija się segment dronów komercyjnych, w tym do zastosowań w logistyce.
Współczesna logistyka to skomplikowana sieć operacji, której efektywność zależy od koordynacji dostaw, zarządzania zapasami, prognozowania popytu oraz skutecznego dostarczania towarów do klientów. W ostatnich latach technologie takie jak cloud computing, data science oraz sztuczna inteligencja (AI) zyskały na znaczeniu w branży logistycznej, przynosząc nowe możliwości optymalizacji i automatyzacji procesów. Dzięki tym technologiom firmy logistyczne mogą sprostać wyzwaniom nowoczesnej gospodarki, a także dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.
Branża TSL, ze względu na swoje znaczenie w gospodarce oraz szybką, postępującą w ostatnich latach transformację cyfrową, jest szczególnie podatna na cyberataki. A bezpieczeństwo w transporcie towarów jest fundamentalne dla utrzymania łańcucha dostaw – mówi w rozmowie z naszą redakcją Jolanta Malak, Dyrektorka regionalna Fortinet w Polsce i Ukrainie.
Logistyka jest jednym z najważniejszych obszarów działalności przedsiębiorstw, ponieważ już nie tylko oferta handlowa, ale także odporny na zakłócenia i elastyczny łańcuch dostaw mogą wyróżniać daną firmę na tle konkurencji. Świadomość osób decyzyjnych o roli, jaką odgrywają prawidłowo zorganizowane procesy magazynowe, zwiększa się z roku na rok, w wyniku czego coraz więcej organizacji skłania się ku automatyzacji.
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie konkurencja stale rośnie, optymalizacja procesów magazynowych staje się kluczowym elementem sukcesu operacyjnego. W świecie, gdzie czas to pieniądz, firmy logistyczne muszą stale doskonalić swoje procesy, aby zwiększyć wydajność, obniżyć koszty i poprawić obsługę klienta. W tym kontekście analiza danych statystycznych okazuje się niezbędnym narzędziem, umożliwiającym pogłębione zrozumienie operacji magazynowych i identyfikację obszarów do optymalizacji. W niniejszym artykule przyjrzymy się znaczeniu analizy danych w kontekście optymalizacji procesów magazynowych oraz sposobom wykorzystania danych. Z pewnością gromadzenie danych w firmach nie jest niczym nowym, niemniej już bieżąca analiza tychże danych nie jest powszechna.
Piotr Kurowski, konsultant ds. rozwiązań biznesowych w Comarch
Sztuczna inteligencja (AI) może ciągle analizować sytuację w magazynie, wyszukując anomalie, które mogą tworzyć ryzyko powstania różnic pomiędzy fizycznym stanem towarów w magazynie a danymi w systemach IT. W takim przypadku AI może zasugerować sprawdzenie ilości towarów w wybranej lokalizacji w celu jak najszybszego wykrycia rozbieżności – zachwala AI Piotr Kurowski, konsultant ds. rozwiązań biznesowych w Comarch, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.
TX-Flex to aplikacja rozszerzająca możliwości komputera pokładowego (fot. ZF)
Czterech na pięciu logistyków ankietowanych przez Deloitte jest zdania, że konsumenci towarów oczekują od łańcucha dostaw przede wszystkim dostępności i przejrzystości przez całą dobę i na każde żądanie. W transporcie oznacza to m.in. ciągły podgląd i dostęp do dowolnych danych w czasie rzeczywistym. Z punktu widzenia organizatorów transportu tzw. cyfrowa rewolucja może mieć różne aspekty. Monitorowanie ładunku i czasów dostaw to jedno, bardziej prozaiczny wymiar może mieć wszystko to, co dotyczy np. kart paliwowych czy opon.
Technologie informatyczne (IT) w świecie farmalogistyki odgrywają kluczową rolę w optymalizacji i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki nim operatorzy mogą świadczyć usługi na wysokim poziomie i wpływać na ich efektywność oraz jakość obsługi klienta, a także automatyzację niektórych obszarów, co jest niezbędne w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie biznesu. W branży farmaceutycznej, gdzie kluczowe są precyzja, bezpieczeństwo i terminowość, integracja zaawansowanych systemów ma ogromne znaczenie.