Widzieć i wiedzieć

Technologie

TX-Flex to aplikacja rozszerzająca możliwości komputera pokładowego (fot. ZF)

Czterech na pięciu logistyków ankietowanych przez Deloitte jest zdania, że konsumenci towarów oczekują od łańcucha dostaw przede wszystkim dostępności i przejrzystości przez całą dobę i na każde żądanie. W transporcie oznacza to m.in. ciągły podgląd i dostęp do dowolnych danych w czasie rzeczywistym. Z punktu widzenia organizatorów transportu tzw. cyfrowa rewolucja może mieć różne aspekty. Monitorowanie ładunku i czasów dostaw to jedno, bardziej prozaiczny wymiar może mieć wszystko to, co dotyczy np. kart paliwowych czy opon.

Konsument jest niecierpliwy, oczekuje niemal natychmiastowej reakcji i wymiany informacji, w szczególności cyfrowych potwierdzeń zamówienia, śledzenia statusu realizacji czy aktualizowanej na bieżąco informacji o transporcie i dostawie. W ostatnich latach szczególnie szybko rosło zapotrzebowanie na rozwiązania w zakresie widoczności. Rygorystyczne przepisy dotyczące godzin pracy kierowców i obowiązkowych przerw stworzyły natomiast większą potrzebę monitorowania, aby umożliwić przewoźnikom optymalizację ich floty i zwiększenie wydajności. Śledzenie GPS czy identyfikowanie obszarów o podwyższonym ryzyku wystąpienia niekorzystnych zdarzeń to coś, co staje się zatem najzupełniej oczywiste. Istotnym elementem swoistej rewolucji w łańcuchach dostaw stają się urządzenia monitorujące przewozy, bezprzewodowe rejestratory umieszczane w naczepach oraz pojemnikach transportowych, głównie izotermicznych. W sektorze transportowym funkcjonuje szereg rozwiązań z zakresu big data. Dotyczą samej organizacji przewozów, kart paliwowych czy ogumienia pojazdów. Obsługując dziesiątki tysięcy operacji dziennie, operatorzy gromadzą ogromne ilości danych, np. o cenach paliw na poszczególnych stacjach, wysokości opłat drogowych, alertach o problemach na trasie albo zmianach przepisów. Są też usługi bazujące na systemie TPMS, który monitoruje ciśnienie opon, temperaturę oraz głębokości bieżnika i przesyła zebrane dane do algorytmu predykcyjnego. Algorytmy komputerowe, dane pochodzące z usług oferowanych operatorom flot oraz system raportowania pozwalają precyzyjnie zidentyfikować potencjalne problemy związane z ogumieniem i z wyprzedzeniem zaplanować prace naprawcze oraz konserwacyjne (pozwala to zmniejszyć liczbę awarii ogumienia nawet o...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy