W 2023 r. odnotowano prawie 2985 pożarów budynków produkcyjnych i magazynowych*.
Znacząca liczba takich zdarzeń pokazuje, jak istotne jest odpowiednie zabezpieczenie tych obiektów przed ryzykiem pożarowym. Poza kwestiami bezpieczeństwa ludzi i mienia ważne jest zapewnienie ciągłości procesu produkcji.
Coraz częściej stosowaną metodą jest automatyczna detekcja i wykorzystanie wysokociśnieniowej mgły wodnej, która skutecznie ogranicza rozprzestrzenianie się ognia.
Dział: Bezpieczeństwo
Kiedy w październiku 2022 r. Microsoft informował: „…Microsoft Threat Intelligence Center (MSTIC) zidentyfikowało dowody na nowatorską kampanię ransomware wymierzoną w organizacje z branży transportowej i logistycznej na Ukrainie i w Polsce…”, wiele osób zastanawiało się, jak ta sprawa się rozwinie.
Przez pracę w transporcie bliskim rozumiemy pracę przy użyciu urządzeń transportu bliskiego (UTB). Do takich urządzeń zaliczamy m.in.: wózki widłowe podnośnikowe, suwnice, wciągarki i wyciągarki, układnice magazynowe, dźwigniki o ruchu prostoliniowym (przenośne, stacjonarne), żurawie (stacjonarne, samojezdne, przenośne), dźwigniki o ruchu nieprostoliniowym, wyciąg towarowy, podest ruchomy przejezdny, podest ruchomy (przejezdny, wiszący, masztowy, załadowczy), urządzenia do przemieszczania osób niepełnosprawnych, schody ruchome, chodniki ruchome, dźwigi (budowalne, osobowe, towarowe), dźwignice linotorowe, przenośniki kabinowe i krzesełkowe o ruchu obrotowym. Wymienione urządzenia podlegają dozorowi technicznemu pełnemu lub – w rzadkich przypadkach – uproszczonemu . Co to oznacza w praktyce? Skupimy się na początku na dozorze technicznym pełnym.
Z prawnego punktu widzenia ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego (OCPD) nie jest w Polsce ubezpieczeniem obowiązkowym, jednak w biznesie stanowi potwierdzenie wiarygodności przewoźnika w oczach kontrahentów i niezwykle rzadko zdarza się, by firmy, które podejmują się transportu ładunku, takiej polisy nie posiadały – wyjaśnia w rozmowie z Januszem Mincewiczem, Piotr Nettik, dyrektor ds. Underwritingu ubezpieczeń pozakomunikacyjnych w Biurze Analiz i Oceny Ryzyka Ubezpieczeń Korporacyjnych PZU.
– Ubezpieczenie cargo jako jedyne może w pełni zabezpieczyć interesy właściciela ładunku, czyli osoby uprawnionej do odszkodowania, ponieważ zapewnia ochronę ubezpieczeniową niemal od każdego zdarzenia, do jakiego może dojść podczas procesu transportowego – wyjaśnia Magdalena Sabała, menedżer produktu w TUIR WARTA S.A., w rozmowie z Januszem Mincewiczem.
Branża TSL jest sektorem infrastruktury krytycznej o kluczowym znaczeniu dla gospodarki i bezpieczeństwa międzynarodowego. Choć nowoczesne technologie pomogły w automatyzacji i optymalizacji operacji transportowych, równocześnie zwiększyły jego podatność na cyberataki. Cyberprzestępcy atakują sektor transportu ze względu na skalę jego powiązań, zależności od technologii i cennych danych, które przechowuje.
Organizując system bezpieczeństwa, mamy do wyboru ochronę fizyczną, zabezpieczenia techniczne lub miks tych rozwiązań, który wydaje się rozwiązaniem najbardziej sensownym.
Oznakowanie poziome to przede wszystkim linie wyznaczające drogi transportowe, ścieżki komunikacyjne, pola odkładcze czy strefy niebezpieczne, zarówno na terenie hal magazynowych, produkcyjnych, jak również na terenie zewnętrznym zakładu pracy. Jak ważne jest właściwe wyznaczenie i oznaczenie dróg, ścieżek i pól, mógł przekonać się każdy organizator pracy, u którego wystąpił wypadek przy pracy wynikający z braku lub niewłaściwego oznaczenia poziomego zakładu pracy.
W grudniu ubiegłego roku nasza prasa doniosła o skazaniu 14 obywateli Ukrainy, Białorusi i Rosji za szpiegostwo na rzecz Rosji. Jeszcze ciekawsze było to, że oskarżeni dobrowolnie poddali się karze, z czego możemy wnioskować, że nie mieli żadnych wątpliwości, a organa ścigania zebrały dokładny i niebudzący wątpliwości także sądu materiał dowodowy. Mogłoby się wydawać, że sprawa dotyczy obronności, ale czy aby na pewno? Spójrzmy, co te osoby robiły.