Komisja Europejska zapowiadała, że w ramach Zielonego Ładu będzie przenosić transport ładunków z transportu samochodowego na ekologiczny transport kolejowy. Chyba nie bardzo udaje się realizować ten pomysł. Dlaczego?
Kolej ma duży potencjał. Jest on jednak w Europie hamowany przez dwie zasadnicze kwestie: bariery administracyjne, tj. wymagania prawne nakładane na kolej, i jeszcze utrzymującą się monopolizację rynku. W Polsce akurat problemu monopolizacji nie mamy – zasiedziały operator, tj. PKP Cargo, ma udziały poniżej 30%, a resztę ma wielu konkurujących o klienta mniejszych operatorów. Problemem Polski jest jednak przepustowość sieci kolejowej, skutkująca niskim prędkościami pociągów towarowych oraz dużymi opóźnieniami.
Dziś obraz kolejowego transportu towarowego w Polsce, na tle transportu samochodowego, przedstawia się następująco: kolej przewiozła w 2000 r. 250 mln t, a w roku 2022 nastąpił spadek do 23...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!