Fenomen telematyki

Transport i spedycja

Gromadzenie i przetwarzanie ogromnej ilości danych o pojazdach, kierujących i przejazdach to zadanie telematyki. Wspomaga ona zarządzanie i podejmowanie decyzji biznesowych, ma sprawić, że będzie szybko, sprawnie i akceptowalnie kosztowo.

Telematyka jest istotnym ogniwem tzw. visibility (widoczności), który pozwala określać m.in. to, gdzie jest ładunek, czy transportowany jest właściwą trasą, w odpowiedni sposób i kiedy zostanie dostarczony do finalnego odbiorcy. Z badań Webfleet Solutions wynika, że ok. 80% przewoźników korzysta z telematyki i są oni świadomi korzyści tego typu rozwiązań. Najczęściej są to firmy, których floty wahają się w przedziale od kilku do kilkudziesięciu pojazdów. To obala mit, że telematyka to rozwiązanie tylko dla dużych firm. Zaawansowane technologicznie systemy telematyczne nie są tanie, ale inwestycja w nie, to z pewnością nie są utopione pieniądze, a zwrot z tej inwestycji jest namacalny i zazwyczaj szybki. Najważniejszymi funkcjonalnościami systemów telematycznych według badań ankietowych są: monitoring i lokalizacja pojazdów, a także raportowanie (o zużyciu paliwa, czasie pracy itp.), a następnie bezpieczeństwo, optymalizacja tras i zamówień oraz obsługa danych z tachografów.

Mogą dać przewagę

Zadaniem rozwiązań telematycznych jest, najogólniej mówiąc, rejestrowanie i przekazywanie informacji z pojazdów do systemu nadzorującego ich wykorzystanie. Dane te stanowią swoistą bazę wiedzy o tym, gdzie i jak operuje pojazd, a wraz z nim jego kierowca.
Uczestnicy rynku dość zgodnie twierdzą, że wzrost konkurencyjności firm wynika np. z tego, że rozwiązania telematyczne pozwalają znacznie obniżyć koszty komunikacji z wykorzystaniem telefonów komórkowych. Dostrzegają to, że w przeciwieństwie do klasycznej komunikacji telefonicznej możliwości komunikacji przez system telematyczny są znacznie bardziej rozległe i zaawansowane technologicznie: od prostych wiadomości tekstowych, przez bardziej złożone procesy zarządzania zleceniami i ich aktuali...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy