Prognozy dla logistyki kontraktowej na 2024 r. Napięcia geopolityczne będą istotnym czynnikiem destabilizującym

Usługi logistyczne

O wyczekiwanej stabilizacji w sektorze logistycznym w 2024 r. raczej nie może być jeszcze mowy, tym bardziej że zarówno końcówka 2023 r., jak i pierwszy kwartał br. zostały naznaczone nowymi zakłóceniami w światowym handlu i przepływach towarowych. Sektor logistyczny wyraźnie jednak przyspieszy, choć paraliż komunikacyjny na Morzu Czerwonym tak silnie wpływa na globalne PKB, że awansował już do grona kluczowych czynników destabilizujących wzrost gospodarczy, zwłaszcza w Europie.

Dane makroekonomiczne a kondycja logistyki

Pomimo wielu niewiadomych i zmiennych tegoroczna kondycja globalnej gospodarki ma się poprawić, zwłaszcza w drugiej połowie roku, co zwiastuje lepsze warunki w sektorze logistycznym. Potwierdzają to zarówno prognozy sektorowe, jak i opublikowane niedawno estymacje międzynarodowych instytucji.
Na początku roku Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) w swojej prognozie ekonomicznej szacował tegoroczny wzrost globalnego PKB na poziomie 3,1% i 3,2% w 2025 r. To co prawda poprawa w stosunku do oczekiwań z października, ale wciąż poniżej historycznej średniej wynoszącej 3,8% dla lat 2000–2019.
Spośród istotnych czynników ryzyka MFW wskazuje jednak na Morze Czerwone jako jedną z pięciu kluczowych zmiennych, które będą wpływać na realność perspektyw gospodarczych. Fundusz podkreśla tym samym znaczenie regionu, który eksploruje ok. 35% światowej ropy i 14% gazu oraz którędy przepływa 11% światowego handlu. Zakłócenia tych przepływów oraz inne ryzyka geopolityczne, z wojną na Ukrainie włącznie, mogą być źródłem poważnych wstrząsów dla zapowiadanego ożywienia gospodarczego, ale także dla ogólnych kosztów życia, cen energii i transportu. Dalsze pogorszenie warunków na szlakach żeglugowych odczuje w końcu handel, którego dynamikę szacuje się obecnie na 3,3% w 2024 r. i 3,6% w 2025 r. Już teraz to szacunki wyraźnie poniżej historycznej średniej wynoszącej 4,9%, a może być jeszcze gorzej. Jeśli tak się stanie, naturalną konsekwencją będzie także osłabienie potencjału wzrostowego sektora logistycznego.

MFW ma jednak garść pozytywnych danych na ten rok

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy