W 2023 r. port Gdańsk zanotował kolejny historyczny wynik przeładunków towarów – 81 mln t. Jako jeden z małej grupki dużych portów w Europie, a jako nieliczny – w tak dużej skali, aż o 18,8%.
To był niewątpliwie skutek zmian geopolitycznych. Największy wpływ na wynik portu miały paliwa płynne, bowiem ich wolumen przeładunku skoczył do 37,6 mln t i był aż o 47% wyższy rok do roku. Terminal Naftoportu pozwolił uniezależnić się od ropy z Rosji i już stał się naftowym hubem regionu. To on zabezpiecza potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych sąsiadów. Po odcięciu dostaw ropociągiem „Przyjaźń” z Rosji stał się najważniejszą bramą dla rafinerii niemieckich.
Rekordowe wyniki portu Gdańsk nie były jednak tylko dziełem zbiegu okoliczności. Są skutkiem wcześniej podejmowanych inwestycji i rozwoju: terminali, nabrzeży i, co bardzo istotne, dostępu do niego od strony lądu. Dlatego w ub.r. przeładunki w Gdańsku były trzykrotnie większe niż w 2010 r.
Przeładunki w główny polskich portach morskich (mln t)
2010 r. | 2015 r. | 2019 r. | 2020 r. | 2023 r. | |
Gdańsk | 27,2 | 35,9 | 52,0 | 48,0 | 81,0 |
Szczecin i Świnoujście | 20,8 | 23,2 | 32,1 | 31,2 | 35,3 |
Gdynia | 14,7 | 19,4 | 24,0 | 24,7 | 29,4 |
Razem | 77,4 | 97,9 | 132,1 | 103,9 | 145,7 |
Źródło: zarządy portów
Uwaga: dane statystyczne portów uwzględniają przeładunki wewnątrz nich, w tym np. bunkrowanie, czym różnią się od (niższych) danych GUS
Podobne tendencje odnot...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!