CPK – polski hub przyszłości? Dynamika wzrostu cargo na lotnisku CPK będzie duża, chociaż bardziej rozłożona w czasie

Zarządzanie

– Rada Ministrów przyjęła Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024–2032. który przewiduje wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł. Największa część budżetu ma pochodzić ze skarbowych papierów wartościowych (ok. 59,3 mld zł), dłużnego finansowania komercyjnego (ok. 26,8 mld zł) oraz finansowania Unii Europejskiej (ok. 33,6 mld zł) – wylicza dr Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.

Od kilku lat dynamicznie rosną w Polsce lotnicze przewozy pasażerskie. Czy bez lotniska w Centralnym Porcie Komunikacyjnym się „zatkają"?

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), przyjęło, że Lotnisko Chopina może maksymalnie przyjąć ok. 23,5 mln pasażerów, zakładając dodatkowy 10-procentowy margines – do 26 mln pasażerów rocznie. Według prognoz tej organizacji w 2030 r. – czyli dwa lata przed planowanym uruchomieniem CPK – z Lotniska Chopina mogłoby skorzystać ok. 29,5 mln pasażerów, a w 2032 r. – 31,4 mln pasażerów. Obsłużenie takiej liczby pasażerów jest możliwe tylko dzięki modernizacji warszawskiego portu lotniczego. Po przeniesieniu ruchu na nowe lotnisko jego intensywność będzie mocnym fundamentem dla startu CPK. Bez przemyślanych inwestycji na Okęciu dojdzie do stagnacji rozwoju ruchu hubowego w przyszłości. To moż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy