CORAZ szybciej wzrasta POPULARNOŚĆ I PODAŻ ROZWIĄZAŃ OOH

wywiad

Zarządzanie

– Rynek usług kurierskich w Polsce w ostatnich latach notuje kilkunastoprocentowe przyrosty rok do roku, co przewyższa średnią europejską na poziomie 9%. Jak wskazuje się w raporcie o stanie rynku pocztowego w 2023 r., przed rokiem wzrost ten wyniósł w Polsce 13,6%, wzrost przychodów – 20,5%, a to wszystko przy dynamice PKB na poziomie 0,1% – podkreśla w rozmowie z Januszem Mincewiczem dr Anita Szuszkiewicz z Katedry Badań Zachowań Konsumentów w Instytucie Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej.
 

Jaki wpływ na rozwój polskiej branży TSL mają konsumenci?

Branża TSL jest silnie warunkowana zjawiskami występującymi w sferze popytu. Dotyczy to m.in. wahań w poziomie konsumpcji, które bezpośrednio wpływają na operacje, a zwłaszcza ich skalę. Nie mniej ważne są jednak również tendencje występujące w obrębie preferencji konsumentów i ich wymagań wobec przedsiębiorstw, wpływające na kierunki długoterminowych zmian w funkcjonowaniu biznesu. Wiele mówi się obecnie o społecznej odpowiedzialności konsumenta, głównie w kontekście rosnącej świadomości ekologicznej i zwrócenia uwagi na aspekty środowiskowe w wyborach konsumenckich. Przejawiają się one m.in. w oczekiwaniach wobec minimalizowania śladu węglowego produktów, na który składa się jego transport, co potwierdzają też liczne głosy z branży. Warto podkreślić, co wynika natomiast z badań, które miałam okazję współrealizować w sposób cykliczny w ciągu ostatnich czterech lat, że aspekt środowiskowy jest skorelowany z ekonomiczną racjonalizacją zachowań konsumentów. To oznacza, że konsumenci są skłonni do wdrażania praktyk zorientowanych na ochronę środowiska, pod warunkiem, że niosą one ze sobą korzyści o charakterze ekonomicznym. Można rozpatrywać to zarówno z perspektywy zachowań konsumentów, jak i wdrażanych praktyk biznesowych. Dla przykładu – konsumenci w znakomitej większości deklarują, że ograniczają kupowanie nowych produktów, jeśli nadal mogą używać tych, które posiadają, co stanowi istotny krok w kierunku bardziej zrównoważonej pod względem środowiskowym i ekonomicznym konsumpcji. Ten spadek w popycie, podyktowany aktualną, niesprzyjającą koniunkturą gospodarczą, ale i większą odpowiedzialnością konsumencką i ich rosnącymi kompetencjami, widoczny jest zarówno w oficjalnych statystykach, jak i dostrzegany jest w branży. Drugim przykładem, stricte w odniesieniu do preferencji dotyczących dostaw towarów w e-commerce, bo takie badania też miałam okazję zrealizować w ostatnim roku, jest fakt, że polscy konsumenci są szczególnie wymagającymi konsumentami. Z jednej...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy