Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) pracę rozpoczął pod koniec 1979 r. Jaki jest bilans prawie 45-letniej działalności?
W 1976 r. prezydium rządu polskiego podjęło decyzję o budowie terminalu kontenerowego. Oficjalne otwarcie terminalu nastąpiło 20 czerwca 1980 r. podczas uroczystości dni morza. Jego uruchomienie miało umożliwić portowi dodatkowy przeładunek 800 tys. t
ładunków skonteneryzowanych rocznie. Zakładano, że ok. 65% kontenerów przewożonych z zaplecza lądowego do terminalu transportowane będzie koleją, a ok. 35% transportem samochodowym. Terminal w Gdyni miał 300 m nabrzeża umożliwiającego cumowanie kontenerowców o zanurzeniu do 10 m, trzy suwnice nabrzeżowe, sześć placowych i dwa kolejowe, wszystkie o udźwigu od 30,5 do 40 t. 1 grudnia 1994 r. ze struktury Morskiego Portu Holding Gdynia został wyodrębniony Zakład Kontenerowy jako samodzielna spółka pod zmienioną nazwą BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy Sp. z o.o. Możliwości BCT znacznie wzrosły po zamontowaniu we wrześniu 1999 r. nowej suwnicy nabrzeżowej typu Midi Panamax. Nowa suwnica umożliwiła obsługę statków o ładowności do ok. 3500 TEU z kontenerami ustawionymi w 13 rzędach. Zdolność przeładunkowa terminalu osiągnęła poziom 350 tys. TEU rocznie. Miesiąc później w BCT wdrożony został komputerowy system COCONS (Container Cargo Computer Control System), który poprawił efektywność i zwiększył przepustowość o następne 150 tys. TEU.
Kolejnym niezwykle ważnym w historii BCT wydarzeniem była sprzedaż 30 maja 2003 r. udziałów ZMPG filipińskiej spółce International Container Terminal Services Inc. (ICTSI), która jest wiodącym światowym właścicielem terminali kontenerow...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!