Siła składowania akumulacyjnego

Regały wjezdne i przepływowe

DODATEK SPECJALNY LIM

Innowacyjne rozwiązania technologiczne, a także dobór optymalnego oprogramowania pozwalają zoptymalizować wykorzystanie powierzchni składowej. Inwestujący w zautomatyzowane urządzenia liczą na szybki zwrot w postaci niższych kosztów eksploatacji magazynu. Wśród profitów jest zwiększenie precyzji w realizacji zamówień, jak również minimalizowanie liczby błędów, co jest szczególnie ważne w fazie kompletacji. Dla użytkowników coraz istotniejsza jest też wygoda eksploatacji.
 

Akumulacyjne systemy magazynowe, w tym regały wjezdne i przepływowe, stosuje się coraz powszechniej w obsłudze towarów na paletach, a zatem dotyczy to ponad trzech czwartych wszystkich składowanych towarów. W znacznym stopniu eliminują wolne miejsca w magazynach, dzięki czemu rozmiar rzeczywistej powierzchni składowej rośnie. Takie rozwiązania towarzyszą m.in. wzrostowi zakupów online, który nieuchronnie wywoła w przyszłości zapotrzebowanie na magazyny obsługujące e-commerce. Właściciele sklepów internetowych starać się będą lokować towar bliżej odbiorców i skracać czas dostaw. Pojawi się pytanie: co zrobić, aby – jeśli to możliwe – nie budować nowych obiektów, a w istniejących stworzyć dodatkowe miejsca składowe? Odpowiedzią mogą być systemy akumulacyjne o wyjątkowo dużej gęstości składowania, uzyskanej poprzez optymalizację wykorzystania miejsca. Tego rodzaju rozwiązania sprawdzają się głównie tam, gdzie na jedną jednostkę asortymentową przypada wiele palet. Oszczędność miejsca wynika z ograniczenia liczby korytarzy obsługowych, co pozwala uzyskać większą pojemność. Coś za coś, wiadomo, że regały wjezdne czy przepływowe trudno stosować tam, gdzie konieczny jest bezpośredni dostęp do każdej palety (w systemach akumulacyjnych jest dostęp jedynie do pierwszej palety od strony korytarza obsługowego). Ważne dla gospodarzy magazynów jest również to, że rozwiązania akumulacyjne nie wymagają przeznaczenia na nie całych obiektów, mogą stanowić jedynie część magazynu, można nimi zagospodarować wolną dotąd przestrzeń. Nie ma zatem konieczności „niszczenia” tego, co już działa czy też przebudowywania istniejącej infrastruktury.

Koszty pod pełną kontrolą

Jeśli dla gospodarza magazynu nie jest problemem wyjątkowo duża gęstość składowania, a priorytetem są niskie koszty, warto zdecydować się na regały wjezdne. Zbudowane są w formie wąskich korytarzy, wzdłuż których wózki widłowe umieszczają palety jedna za drugą, na szynach nośnych. Standardowo składowanie w regałach wjezdnych odbywa się zgodnie z zasadą LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło). Regały paletowe wjezdne zblokowane (drive-in) można z kolei wykonać w odmianie typu through (przejazdowej). – Składowanie w takim regale odbywa się zgodnie z zasadą FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), dostęp do jednostek paletowych możliwy jest wtedy z obu stron bloku regałowego – tłumaczą eksperci Promagu. Poziomy nośne stanowią szyny i to na nich umieszcza się palety z towarami. Do obsługi wykorzystywane są wózki widłowe, którymi operatorzy wjeżdżają do korytarzy wewnętrznych, aby odłożyć lub pobrać ładunek.

Przedstawiciele Promagu przypominają też, że regały paletowe wjezdne (drive-in) pozwalają na maksymalizację (nawet do 85%) wykorzystania przestrzeni magazynowej. Dzieje się tak dzięki niemal całkowitemu wyeliminowaniu korytarzy roboczych. System drive-in polecany jest do magazynów składowania długookresowego, z dużą liczbą mało różnorodnych towarów, które mogą być składowane zgodnie z zasadą LIFO. Konstrukcja regałów oparta jest na sprawdzonych komponentach systemu PHR lub APR12.

Specjaliści Mecaluxa zaznaczają, że regały wjezdne są odpowiednie do składowania dużej liczby palet przypadającej na niewiele referencji. Zwracają również uwagę na praktycznie bezserwisową eksploatację takich rozwiązań, co z punktu widzenia ogólnych kosztów jest nie do przecenienia. Regały wjezdne mają zresztą opinię najbardziej ekonomicznego spośród systemów składowania akumulacyjnego. Wśród kluczowych zalet regałów wjezdnych, poza maksymalnym wykorzystaniem powierzchni, przedstawiciele firmy wymieniają prostotę i dostępność (to najprostszy system składowania akumulacyjnego, wymagający relatywnie niewielkich nakładów inwestycyjnych); konfigurowalność – głębokość i wysokość regałów można dostosować do wymagań klienta oraz do charakterystyki składowanych jednostek ładunkowych, jak również oszczędność zużycia energii (regały wjezdne drive-in pozwalają składować taką samą liczbę jednostek ładunkowych na znacznie mniejszej powierzchni, co przynosi korzyści finansowe wynikające z mniejszej kubatury chłodzenia) i łatwość zarządzania zapasami, bowiem w każdym korytarzu towarowym składuje się inny rodzaj produktu, co ułatwia sprawowanie kontroli nad stanem magazynowym. Regały drive-in Mecalux są wyposażone w rozwiązania ułatwiające poruszanie się wózków widłowych w korytarzach towarowych oraz poprawne odkładanie palet na regale. Regały wjezdne są dostępne w dwóch wersjach różniących się od siebie systemem zarządzania ładunkami: regały drive-in (jednostki ładunkowe są obsługiwane z jednego korytarza roboczego) oraz regały drive-through (palety są odkładane z jednej strony regału i pobierane z drugiej).

Wśród kluczowych walorów regałów wjezdnych wymienia się nie tylko wysoki stopień wykorzystania pojemności magazynu, ale również najkorzystniejszy stosunek ceny miejsca paletowego do wykorzystanej powierzchni, a także możliwość bezpiecznego składowania towarów niestabilnych lub delikatnych, których nie można składować jeden na drugim. Wysokość i głębokość korytarzy dopasowane są do gabarytów składowanych towarów

Akumulacyjne systemy magazynowe stosuje się coraz powszechniej w obsłudze towarów na paletach. Potrafią w znacznym stopniu likwidować wolne miejsca w magazynach, dzięki czemu rozmiar rzeczywistej powierzchni składowej rośnie. Takie rozwiązania coraz częściej trafiają m.in. do magazynów „obsługujących” sklepy internetowe, po to, aby obniżać koszty składowania i skracać czas dostaw.

Jeśli mamy do czynienia z produktami o tzw. średniej rotacji, warto zdecydować się na rozwiązania typu push-back. Nadają się do magazynowania produktów masowych i do chłodni, ponadto wykazują bardzo wysoki tzw. współczynnik obłożenia. – Push-back jest często wdrażany jako instalacja uzupełniająca. Może być łączony z system regałów przepływowych do kompletacji – mówią przedstawiciele WDX. Załadunek odbywa się na zasadzie wpychania palety za pomocą wózka w gniazdo paletowe. Wyjęcie pierwszej jednostki paletowej uwalnia głębiej składowane jednostki, które dzięki sile grawitacji przesuwają się po bieżni wałkowej do strefy załadunku i wyładunku. To znacząca różnica w stosunku do regałów wjezdnych. Aby odłożyć lub pobrać ładunek, operator nie musi bowiem wjeżdżać wózkiem do kanałów towarowych. Ładunki są obsługiwane metodą LIFO, ponieważ ich pobieranie i odkładanie odbywa się z tego samego korytarza (ostatnia odłożona paleta jest pobierana jako pierwsza). W stosunku do regałów wjezdnych, w systemie push-back można składować więcej pozycji asortymentowych, a w każdym kanale towarowym może się znajdować inny produkt.

Systemy akumulacyjne sprawdzają się głównie tam, gdzie towar składowany jest na paletach

Tam, gdzie rotacja jest największa

Największą rotację zapewniają regały przepływowe, dlatego też przeznaczono je głównie dla magazynów z produktami o krótkim terminie przydatności. W przypadku tych regałów konieczne jest utworzenie dwóch osobnych korytarzy do załadunku i rozładunku, dzięki czemu możliwa jest obsługa towaru metodą FIFO. Oznacza to, że pierwsza paleta umieszczona na regale również opuszcza go jako pierwsza. Jest to możliwe, ponieważ poziomy nośne bazują na lekko nachylonych torach rolkowych (z regulacją prędkości). Paleta jest umieszczana w kanale na wyższym końcu i przesuwa się samoczynnie pod wpływem grawitacji na drugi, niższy koniec, usytuowany przy korytarzu rozładunkowym.

Przedstawiciele Amrack przypominają, że regał przepływowy (zwany też często rolkowym) wykorzystuje się do składowania blokowego, podobnie jak regały wjezdne i tunelowe. Palety umieszczane są na rolkach transportowych przy użyciu wózka widłowego. Tor jest lekko nachylony. Gdy dojdzie do wyjęcia pierwszej palety, kolejna automatycznie przesuwa się do punktu odbioru, co znacząco ułatwia i przyspiesza pracę. Paletowe regały przepływowe znajdą swoje zastosowanie np. w przemyśle spożywczym, gdzie wymagana jest duża rotacja towarów, oraz wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba składowania dużej liczby palet o relatywnie niskiej liczbie asortymentów (np. zasilanie produkcji).

Amrack posiada regały Pallet Flow. Dzięki pochyłowi łoży siłą przemieszczającą palety jest grawitacja (wykonuje pracę bez kosztów zasilania w energię). Przepływowe regały paletowe Pallet Flow można wyposażyć w elementy zwiększające bezpieczeństwo i komfort pracy oraz umożliwiające obsługę zarówno wózkami z uchylnym masztem, jak i bez pochyłu masztu. Wśród argumentów przemawiających za zainteresowaniem tego rodzaju rozwiązaniami są m.in: łatwa inwentaryzacja towarów, darmowy transport palet dzięki sile grawitacji czy zmniejszenie kosztów pracy wózków widłowych.

Regały przepływowe często nazywane są rolkowymi. Wykorzystuje się je do składowania blokowego. Palety umieszczane są na rolkach transportowych przy użyciu wózków widłowych, a tor jest lekko nachylony.

Takie regały ma też m.in. BITO. PROflow to – jak informuje dostawca tych rozwiązań – idealny wybór, jeżeli potrzebne są: jednolite składowanie wielu palet z takimi samymi produktami, przejrzyste zorganizowanie procesów logistycznych, jak również optymalne wykorzystanie hali magazynowej oraz zapewnienie stałego zaopatrzenia w dany towar i dostęp do niego. – Z regałami paletowymi przepływowymi BITO PROflow możliwe jest bardzo zwarte i przejrzyste magazynowanie towarów. Skraca to czas realizacji procesów, a procesy intralogistyczne można dokładniej zaplanować. Pozwala też uniknąć przestojów, produkcyjność magazynu wzrasta, a koszty magazynowania maleją – dodają przedstawiciele BITO.

W systemie regałów paletowych przepływowych nie są konieczne ścieżki obsługowe wewnątrz bloku regałowego, co w porównaniu do regału paletowego pozwala na oszczędność 60% powierzchni magazynowej. Ponadto w regale paletowym przepływowym, w odróżnieniu od magazynu blokowego zapewniony jest bezpośredni dostęp do wszystkich składowanych artykułów. Gwarantuje to dużą elastyczność i redukuje czas potrzebny do komisjonowania towarów.

Regały mogą działać zarówno zgodnie z zasadami FIFO, jak i LIFO. W pierwszym przypadku towar zmagazynowany jako pierwszy zostaje odebrany jako pierwszy. Pojedyncze kanały jednego bloku regałowego napełniane są po stronie załadunku palet. Odbiór odbywa się po przeciwległej stronie. Separator na stronie odbiorczej odpowiada za zapewnienie odbioru palety przez wózek bez spiętrzenia. Zapobiega to uszkodzeniu towaru. W drugim przypadku artykuły, które zostały zmagazynowane jako ostatnie, pierwsze opuszczają magazyn. Zarówno załadunek, jak i odbiór towarów mają miejsce po tej samej stronie regału. Wózek widłowy wsuwa palety do kanału regału przepływowego przeciwnie do spadku. Z tej racji właśnie ten rodzaj regału nazywany jest push-back. 

Przypisy