Kluczem sukcesu Gremi Personal jest to, że oferuje elastyczne formy zatrudnienia, które od czasu wdrożenia unijnej dyrektywy (tzw. dyrektywy work-life balance) nie są już tymczasowym rozwiązaniem na czas pandemii, ale obowiązującym nowym standardem. Pojęcie „elastycznej organizacji pracy” zostało zdefiniowane w postanowieniach dyrektywy 2019/1158 i oznacza możliwość dostosowania przez pracownika jego organizacji pracy poprzez m.in. wykorzystanie pracy zdalnej, elastycznych rozkładów czasu pracy lub zmniejszenie wymiaru czasu pracy. Gremi Personal oferuje – oprócz standardowej umowy o pracę – zatrudnienie w ramach APT, outsourcing procesowy oraz kontrakty krótkoterminowe.
Według raportu Edelman Trust Barometer główne obawy pracowników w 2025 r. są następujące: 75% respondentów uważa, że wynagrodzenia nie nadążają za inflacją, 58% obawia się utraty pracy z powodu automatyzacji, a 63% boi się dyskryminacji.
80% pracowników oczekuje aktywnej roli pracodawcy w utrzymaniu dialogu w miejscu pracy. 1/3 firm w Polsce boryka się z sezonową albo stałą rotacją zespołu, przez co koszty zatrudnienia rosną, a efektywność spada. 52 038 zł to średni wydatek na rekrutację, adaptację, szkolenie oraz koszt spadku produktywności z tym związany. Z kolei 17 346 zł kosztuje przekwalifikowanie obecnego pracownika – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Analityczne Gremi Personal na podstawie danych dotyczących średnich wynagrodzeń za rok 2024.
Centrum Analityczne Gremi Personal zaproponowało jako rozwiązanie „Ekosystem pracowniczy”, na który składają się trzy równorzędne elementy:
- Firma dba o lojalność i stabilność zespołu.
- Pracownicy nie pełnią funkcji tymczasowej – są trwałym i integralnym elementem struktury organizacyjnej.
- Klient zyskuje nie tylko ludzi, ale zaangażowany zespół.
Co jest potrzebne, żeby ludzie chcieli pracować w Gremi Personal albo akurat w twojej firmie? Aby być pracodawcą, u którego ludzie chcą pracować, należy stworzyć środowisko pracy według zasad wspomnianego „Ekosystemu pracowniczego”, które wykracza poza samą ofertę finansową i formalne warunki zatrudnienia, czyli w skrócie poza to wszystko, co do tej pory uważaliśmy za esencję pracy. Najważniejsze aspekty, które decydują o tym, że pracownicy chętnie wybierają i pozostają w danej firmie, to: silna tożsamość i autentyczne wartości firmy, transparentność i jasność celów, zdrowa kultura organizacyjna i dobre relacje, inwestowanie w rozwój pracowników, benefity pracownicze odpowiadające realnym potrzebom, pozytywne doświadczenia kandydatów i pracowników, stabilność i przewidywalność oraz aktywna i spójna strategia employer branding.
Historia znanej hotelarskiej marki „Marriott” pokazuje, że nie tylko podwyżki i benefity liczą się dla pracownika. Kiedy zbadano, czego tak naprawdę potrzebują pracownicy, okazało się, że idealnym rozwiązaniem było indywidualne podejście do pracowników, zapewnienie opieki nad dziećmi oraz doradztwo zawodowe.
A jak to wygląda w Gremi Personal?
Na bieżąco trendy i nastroje wśród pracowników bada Centrum Analityczne Gremi Personal powstałe 7 lat temu. Centrum Analityczne przeprowadziło ponad 50 badań z zakresu migracji, gospodarki, rynku pracy oraz adaptacji cudzoziemców na rynku pracy na łącznej próbie ponad 10 000 osób. Centrum prowadzi też badania wspólnie z ośrodkami badawczymi i uczelniami (ostatnio z Politechniką Gdańską).
Przyjrzyjmy się z bliska poszczególnym elementom „Ekosystemu pracowniczego”:
- Silna tożsamość i autentyczne wartości firmy
Firmy, które mają jasno określoną misję, wizję i wartości, a przede wszystkim żyją nimi na co dzień, przyciągają pracowników, którzy utożsamiają się z tymi ideami. To sprawia, że praca nabiera sensu i jest postrzegana jako część większego celu, a nie tylko wykonywanie zadań „od projektu do projektu”. Tożsamością firmy Gremi Personal jest hasło „Dbamy o pracowników” oraz wspieramy Ukrainę – przez to, że dajemy pracę obywatelom Ukrainy. - Transparentność i jasność celów
Pracownicy chcą wiedzieć, po co wykonują swoje obowiązki i jaki jest cel ich pracy. Pracodawca, który jasno komunikuje cele firmy i rolę każdego pracownika w ich realizacji, buduje zaangażowanie i poczucie sensu. 80% pracowników Gremi Personal to obywatele Ukrainy, którzy poczucie siły biorą z faktu, że firma wspiera aktywnie Ukraińskie Siły Zbrojne od początku wybuchu rosyjskiej wojny za pomocą Gremi Foundation. - Zdrowa kultura organizacyjna i dobre relacje
Atmosfera współpracy, wzajemnego szacunku i wsparcia jest ważniejsza niż formalne struktury. Pracownicy cenią sobie dobre relacje z przełożonymi i współpracownikami oraz atmosferę, w której mogą się rozwijać i czuć bezpiecznie. W Gremi Personal każdy jest ważny, obojętnie na jakim jest szczeblu korporacyjnej drabiny oraz jakiego rodzaju pracę wykonuje – czy w back office czy pracuje fizycznie. Firma zapewnia wsparcie zarówno prawne, formalne, jak i nieformalne. - Inwestowanie w rozwój pracowników
Firmy, które oferują szkolenia, możliwości awansu i wspierają rozwój zawodowy, zyskują lojalność i zaangażowanie pracowników. Programy rozwojowe pokazują, że pracodawca dba o przyszłość swoich ludzi, a nie traktuje ich jak łatwo wymienialne zasoby. W Gremi Personal działa Gremi Leadershio Academy, w której oprócz standardowych kursów szkoleniowych jest też nauka języka – zarówno polskiego, angielskiego, jak i ukraińskiego. Dodatkowo pracownicy mogą ukończyć potwierdzone certyfikatem UDT szkolenie na operatora wózka widłowego. - Benefity odpowiadające realnym potrzebom
Oferowanie benefitów to już standard, ale ważne jest, aby były one dopasowane do potrzeb pracowników i realnie podnosiły komfort pracy, np. pakiety medyczne (Gremi Personal dodatkowo zapewnia dostęp do lekarza w języku pracownika), wsparcie psychologiczne, dofinansowanie nauki czy elastyczne formy pracy. Firmy produkcyjne z branży spożywczej oferują w standardzie całodziennie wyżywienie. Gremi Personal dodatkowo oferuje zakwaterowanie blisko zakładu pracy i Linię Opieki – oprócz opiekuna, który porozumiewa się w każdym z języków swoich pracowników, dostępnego 24/7, pracownicy mają możliwość skorzystania z bezpłatnej infolinii. - Pozytywne doświadczenia kandydatów i pracowników
Proces rekrutacji powinien być transparentny, profesjonalny i szybki, aby kandydaci mieli dobre wrażenia od samego początku. Również codzienna komunikacja i słuchanie pracowników są kluczowe dla budowania dobrego wizerunku pracodawcy – nie tylko w czasie pracy, ale też integracji pracowników z zarządem. W firmie panuje zero tolerancji dla mobbingu i dyskryminacji pracowników, bez względu na przesłanki. W celu wzmocnienia przekazu firma przystąpiła w 2024 r. do Karty Różnorodności Forum Odpowiedzialnego Biznesu. - Stabilność i przewidywalność
Pracownicy cenią sobie stabilność zatrudnienia i możliwość przewidzenia, czego mogą się spodziewać w firmie. Zaufanie do liderów i jasne zasady działania budują poczucie bezpieczeństwa. Strategia Gremi Personal jest dostępna każdemu pracownikowi, tak samo jak jasna ścieżka awansu. - Aktywna i spójna strategia employer branding
Budowanie wizerunku pracodawcy wymaga przemyślanej strategii komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, spójności działań oraz konsekwencji. Employer branding powinien odzwierciedlać rzeczywiste wartości i kulturę firmy, co pomaga przyciągnąć najlepszych kandydatów. Gremi Personal organizuje w sezonie letnim Gremiadę – integrację wyjazdową połączoną z aktywnością fizyczną na świeżym powietrzu oraz zimowe wyjazdowe spotkanie wigilijne. Dodatkowo firma organizuje konkurs „Gremi marzenie” dla utalentowanych dzieci pracowników oraz aktywności, które w założeniu mają integrować obywateli Ukrainy z obywatelami Polski oraz pozostałymi cudzoziemcami pracującymi w firmie: konkurs dla młodzieży szkolnej o Annie Walentynowicz oraz Festiwal Barszczu, organizowany od wiosny do jesieni, który ma charakter imprezy charytatywnej, a zarazem integrującej lokalne środowiska z pracownikami.
Podsumowując, by być pracodawcą, u którego ludzie chcą pracować i utożsamiać się z nim również „poza środowiskiem pracy”, trzeba tworzyć firmę z silną tożsamością i autentycznymi wartościami, jasno komunikować cele, inwestować w rozwój i dobre relacje, oferować benefity pracownicze odpowiadające realnym potrzebom pracownika oraz dbać o pozytywne doświadczenia kandydatów i pracowników. Taka organizacja buduje poczucie sensu, przynależności i stabilności, które są często ważniejsze dla pracowników niż wyłącznie wysokie wynagrodzenie, bo – wbrew pozorom – pracownicy też nie lubią rotacji.
Jak więc zbudować działający ekosystem pracowniczy? Zapewnij wsparcie formalne i prawne, zadbaj o stabilność i przewidywalność, zbuduj silną integrację i kulturę organizacyjną, zapewnij rozwój kompetencji i ścieżki kariery oraz zaangażuj w to wszystko liderów i menedżerów. Tylko ci, którzy dostrzegają więcej niż tylko miejsce pracy, tworzą firmy przyszłości.