Nowa koparka gąsienicowa DEVELON DX140LCR-7 testuje ekologiczny transport kolejowy w Europie

Aktualności Logistyka Transport

Nowa koparka gąsienicowa DX140LCR-7 marki DEVELON (dawniej Doosan Construction Equipment) została wykorzystana przez firmę Van der Vlist Logistics B.V., należącą do grupy Van der Vlist, podczas pilotażowego testu nowatorskiej metody transportu ciężkich ładunków przemysłowych. Zamiast przewozić sprzęt ciężarówkami, tym razem wykorzystano transport kolejowy.

Maszynę przewieziono przy użyciu opatentowanej przez Van der Vlist platformy kolejowej S-Bolster, przeznaczonej do transportu ładunków o maksymalnej szerokości 2,59 m, wysokości 2,95 m i masie do 28 ton.

Nowy standard w transporcie intermodalnym

„Nasza platforma S-Bolster oficjalnie wyruszyła na tory, dostarczając koparkę DEVELON DX140LCR-7 po zakończeniu fazy badań i rozwoju” – mówi Martin van Dam, dyrektor zarządzający Van der Vlist Logistics B.V.
„Opracowana przez nas usługa intermodalnego transportu ciężkich ładunków wykorzystuje zaprojektowane i opatentowane platformy, takie jak S-Bolster, które umożliwiają przewóz koparek, podnośników, maszyn rolniczych czy kamperów – sprzętu, który nie mieści się w standardowych kontenerach.

Transport kolejowy pozwala znacząco ograniczyć emisję CO₂, bez wydłużania czasu dostawy czy wzrostu kosztów. Wkrótce planujemy rozszerzyć rozwiązanie na transport maszyn o jeszcze większych gabarytach.”

Zrównoważony rozwój w praktyce

Jan Liska, dyrektor ds. łańcucha dostaw Develon Europe, podkreśla:
„W DEVELON konsekwentnie inwestujemy w innowacyjne technologie i rozwiązania cyfrowe wspierające zrównoważony rozwój, automatyzację i alternatywne napędy. Naszym celem jest bardziej efektywne, połączone i ekologiczne budownictwo. Inicjatywa Van der Vlist doskonale wpisuje się w nasze dążenia do ograniczenia emisji i minimalizowania wpływu działalności na środowisko.”

Ekologiczny transport sprzętu budowlanego

Nowa usługa kolejowego transportu ciężkich ładunków Van der Vlist obejmuje obecnie przewozy z Holandii i Belgii do kilku terminali we Włoszech. Wkrótce planowane jest rozszerzenie siatki o Niemcy i Skandynawię. Dzięki codziennym kursom pociągów czas dostawy pozostaje krótki i przewidywalny.

Pierwszy transport koparki DX140LCR-7 zrealizowano we współpracy z firmą Cargobeamer, co pozwoliło na płynne przeładunki i synchronizację harmonogramów.

Zmiana środka transportu z drogowego na kolejowy pozwala ograniczyć emisję CO₂ o 60–75%, przy zachowaniu pełnej obsługi door-to-door, ubezpieczenia CMR i monitorowania przesyłki w czasie rzeczywistym przez portal Van der Vlist. Co istotne, bardziej ekologiczna forma przewozu nie wydłuża czasu transportu ani nie zwiększa kosztów.

„Nasze innowacyjne podejście rewolucjonizuje sposób transportu dużych ładunków w Europie – staje się on inteligentniejszy, bardziej ekologiczny i równie szybki” – dodaje van Dam.
„Rozwijając projekt, będziemy w stanie przewozić koleją coraz większe maszyny, co jeszcze bardziej zwiększy potencjał zrównoważonej logistyki.”

Pełna kontrola dzięki systemowi GPS

Van der Vlist od lat inwestuje w elastyczne i przyjazne środowisku rozwiązania transportowe. Firma wprowadziła wymienne nadwozia o długości 13,5 m, przystosowane do przewozu sprzętu budowlanego, wyposażone w system GPS, który umożliwia klientom śledzenie ładunków online.

Dzięki integracji transportu kolejowego z istniejącą infrastrukturą firma osiąga wysoki poziom precyzji czasowej i znaczną redukcję emisji, co idealnie wpisuje się w jej strategię zrównoważonego rozwoju.

Oprócz platformy S-Bolster opracowano także system XL-Bolster, przystosowany do przewozu ładunków o szerokości i wysokości do 3 m, długości 12 m i masie 28 ton. Wspólnie z klientami Van der Vlist testuje różne konfiguracje załadunku i mocowania sprzętu.

„Nasze rozwiązania eliminują ograniczenia transportu drogowego i częściowo rozwiązują problem niedoboru kierowców w transporcie międzynarodowym. Celem jest zapewnienie w pełni zintegrowanego systemu dostaw door-to-door, zarówno dla standardowych, jak i ponadgabarytowych ładunków, przy maksymalnym ograniczeniu emisji” – podsumowuje van Dam.

Więcej informacji o sprzęcie budowlanym DEVELON:
www.eu.develon-ce.com
www.maszynybudowlane.pl

Przypisy