Światowy rynek oceanicznych przewozów kontenerowych czekają zmiany. Jak konkurować z portami Europy Zachodniej?

Zarządzanie logistyką

– Port Gdańsk pozostaje liderem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. W ogólnym rankingu portów europejskich, nie tylko UE i nie tylko kontenerowych, według danych po trzech kwartałach 2024 r. jesteśmy w pierwszej dziesiątce. Wyprzedzamy porty w Amsterdamie, Marsylii czy Barcelonie – nie kryje satysfakcji dr hab. Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, w rozmowie z Januszem Mincewiczem.

W latach 2013–2015 była Pani podsekretarzem stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w resortach związanych z infrastrukturą. Jak od tego czasu zmieniła się nasza gospodarka morska?

Gospodarka morska, obserwowana nie tylko z polskiej perspektywy, znajduje się w czasie obiektywnych turbulencji. Zmaga się z powiązanymi ze sobą wyzwaniami geopolitycznymi i społeczno-gospodarczymi, od trudnych do przewidzenia w długiej perspektywie konsekwencji wojny w Ukrainie do budowania i wdrażania strategii opartej na zrównoważonym rozwoju w świecie dążącym do cyfryzacji. Wyzwania te podkreślają potrzebę solidnej współpracy interesariuszy w celu wspierania zrównoważenia społeczno-gospodarczego oraz przyspieszenia transformacji energetycznej z myślą o zapewnieniu szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Niezależnie od różnych trudności, polskie porty morskie o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej zmieniają się, działając na rzecz wspólnego dobra naszego społeczeństwa oraz konkurencyjności krajowej gospodarki, zarówno pod kątem technologicznym, jak i w zakresie zarządzania. Wyniki polskich portów morskich, jeśli chodzi o przeładunki, jak i wyniki f...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy