Specjaliści od dużych ciężarów. Transport

Raport

Do obsługi ładunków kontenerowych niezbędne są wyspecjalizowane środki, a także urządzenia obsługi technicznej. Większość terminali przystosowano do obsługi wszystkich rodzajów kontenerów. Ograniczenia nie stanowi długość (kontenery 20-, 30-, 40-, ale także 45-stopowe) ani wysokość kontenerów (obok typowych, jednostki typu high cube).

Ważące zazwyczaj ponad 20 t kontenery nie są łatwe do obsługi. Umieszczenie odpowiedniego kontenera na statku, podwoziu, wagonie lub jakimkolwiek innym środku transportu wymaga nie tylko olbrzymiej siły, ale i precyzji. Potrzebne są odpowiednie narzędzia. Dobór urządzeń stanowiących wyposażenie konkretnego terminalu zależy od stopnia automatyzacji procesu załadunku i rozładunku (terminale automatyczne, półautomatyczne, obsługiwane ręczne), a tym samym od stopnia jego wydajności. Zabieg układania kontenerów na odpowiednie stosy ma ułatwić operacje odbywające się w określonych częściach terminala.

HDS to za mało?

Zaletą transportu samochodowego jest możliwość dojazdu z kontenerem niemal w każde miejsce. Z reguły właśnie tym środkiem transportu kontener trafia do finalnego odbiorcy (także wówczas, gdy mamy do czynienia z transportem intermodalnym). Załadunek i rozładunek kontenerów z samochodu odbywa się z wykorzystaniem metody pionowej zwanej lo-lo (lift-on, lift-off) i może być realizowany przy pomocy różnorodnych narzędzi. Chodzi o sztaplarkę kontenerową, wózek widłowy (z rozstawem i długością wideł przystosowan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy