Kolej rośnie, intermodal śpi. Czas na odważne decyzje rządu

Transport

– Zachodnie rządy od lat dopłacają do przewozów intermodalnych i obniżają opłaty za dostęp do torów. Polska powinna skierować fundusze unijne na nowe terminale, wprowadzić dopłaty i ulgi dla operatorów, inwestować w nowoczesny tabor i cyfryzację – zaleca w rozmowie z Januszem Mincewiczem Elżbieta Łukacijewska, europosłanka do Parlamentu Europejskiego, zastępczyni członka Komisji Transportu i Turystyki.

Czy dynamicznie rozwijająca się w Polsce branża TSL ma wystarczające wsparcie z Unii Europejskiej?

Polska branża transportu, spedycji i logistyki od lat korzysta z bardzo silnego wsparcia Unii. W perspektywie finansowej 2014–2020 na projekty transportowe trafiło do Polski ponad 70 mld zł. Dodatkowo Komisja Europejska uruchomiła 180 mln euro na rozwój transportu intermodalnego. W nowym budżecie 2021–2027 środki z polityki spójności i programu Connecting Europe Facility (CEF) wspierają modernizację kolei, rozwój multimodalności oraz infrastrukturę dla pojazdów niskoemisyjnych. W kolejnych latach dojdą nowe instrumenty – finansowanie zielonej transformacji flot, rozwój sieci ładowania i tankowania w ramach AFIR oraz programy w polityce spójności i Funduszu Modernizacyjnym.

Zielony Ład w europejskim trans...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy