Jak sztuczna inteligencja może pomóc w branży logistycznej? Analiza danych, przygotowywanie wycen, optymalizacja tras i jeszcze więcej

Temat numeru

Zastosowanie nowatorskich rozwiązań technicznych odgrywa kluczową rolę w trwającej rewolucji Przemysłu 4.0. Firmy logistyczne mogą korzystać z internetu rzeczy (IoT), repozytoriów wielkich zbiorów danych (big data), robotyki i przede wszystkim rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. AI staje się dziś centralnym elementem zmian w przedsiębiorstwach z różnych branż, a w logistyce umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie łańcuchami dostaw, ale także przewidywanie i szybkie adaptowanie się do zmian rynkowych. Ponadto AI może być odpowiedzią na problem luki kompetencyjnej w branży logistycznej.

Z danych KPMG wynika, że 62% firm zarządzających łańcuchami dostaw przewiduje niedobory personelu w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy. Biorąc pod uwagę złożoność światowego łańcucha dostaw, pomocna może okazać się sztuczna inteligencja. Nie zabierze ona miejsc pracy, ale może pomóc przedsiębiorstwom w wykonywaniu rutynowych zadań. Zdaniem ekspertów największą przewagę na rynku dają dziś wykwalifikowani pracownicy, potrafiący korzystać z narzędzi bazujących na AI.
W Unii Europejskiej, gdzie w 2022 r. zarejestrowano prawie 4 mln pojazdów przewożących towary, z czego aż 18%...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy