Biznes ogólnie, ale logistykę w szczególności, czeka od kilku do kilkunastu wyzwań – wynika z różnych analiz uwzględniających rosnącą liczbę „wydarzeń” geopolitycznych, regulacji czy zmian społecznych. Na przykład Dachser wskazuje na pięć wyzwań, ale Maersk Logistics Insights (zbiór zasobów i raportów drugiego na świecie morskiego przewoźnika kontenerowego Maersk) – aż na piętnaście. Ich wspólnym mianownikiem są dociekania, co powinny zrobić firmy, by utrzymać konkurencyjność cenową wobec producentów i usługodawców.
Konkluzje są zgodne. Głównym narzędziem podtrzymującym sukces firm logistycznych jest cyfryzacja (digitalizacja), a dla podmiotów będących ogniwem w ponadnarodowych łańcuchach dostaw lub z setkami klientów – sztuczna inteligencja (AI).
Rewolucja przyspiesza
Te nowe narzędzia technologiczne nie tylko zastępują wiele procesów manualnych, szczególnie rutynowych z zakresu back-office (oferty, dokumentacja, fakturowanie, potwierdzenie przesyłek i ich planowanie) zintegrowanymi platformami cyfrowymi. Na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji bazują: planowanie przesyłek, co redukuje opóźnienia i koszty, analiza dużych zbiorów danych – aby optymalizować trasy i harmonogramy dostaw czy kalkulatory emisji dwutlenku węgla – do celów sprawozdań ESG itp. Czujniki IoT (internet rzeczy) w kontenerach lub magazynie mierzą wewnątrz nich online temperaturę, wilgotność i położenie. Dokładając np. wirtualne repliki rzeczywistych procesów (Digital twins, czyli bliźniaki biznesowe), technologie te pchają rewolucję w logistyce i przenoszą zarządzanie operacjami na nowy poziom.
Co one zapewniają? Pracownikom dają możliwość skupienia się na „zarządzaniu wyjątkami” i lepszej obsłudze klientów, a firmie –poprawę efektywności działalności operacyjnej.
Zar...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!