Polityka migracyjna hamulcem dla branży logistycznej. Rynek pracy pod presją nowych regulacji

Menedżer

Temat migrantów w Polsce i Europie wraca jak bumerang, a kwestia ich zatrudnienia wciąż budzi kontrowersje. Dyskusja nad potrzebą uszczelnienia polityki migracyjnej toczy się już od wielu miesięcy. Argumentem przemawiającym za koniecznością otwarcia rynku pracy dla cudzoziemców jest starzejące się społeczeństwo i potrzeba wsparcia polskiej gospodarki. To aspekt kluczowy zwłaszcza dla branży logistycznej, gdzie według danych Randstad pracuje 20% zatrudnionych w Polsce cudzoziemców.

Z danych opublikowanych przez Job Market Insights wynika, że w sierpniu 2025 r. w sektorze logistyki istniało 25 944 wolnych miejsc pracy. Wniosek jest prosty – sektor boryka się z poważnym problemem braku rąk do pracy. Ograniczenia związane z wprowadzeniem polityki migracyjnej nie pomagają, gdyż zaostrzone przepisy dotyczą zarówno cudzoziemców poszukujących pracy, jak i tych, którzy traktują Polskę jako punkt tranzytowy w drodze do obranego celu.

Brak weryfikacji

Polityka migracyjna Unii Europejskiej, oparta na Nowym Pakcie o Migracji i Azylu, zakłada m.in. przyspieszone procedury przy granicach, współpracę z krajami tranzytowymi i elastyczny mechanizm solidarności. Idąc dalej, UE gwarantuje uproszczenie procedur dla pracowników wysoko wykwalifikowanych („EU Blue Card”) i wsparcie dla uznawalności kwalifikacji zawodowych. W praktyce wygląda to jednak inaczej. Wiele krajów, w tym także...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy