Trudno wyobrazić sobie magazyn bez środków transportu. Część z nich pomaga przemieszczać ładunki w pionie, część w poziomie, a niektóre potrafią łączyć w sobie obie te funkcje. Rodzaj stosowanych rozwiązań w konkretnym miejscu zależy m.in. od wielkości obiektu, jak również rodzaju czy gabarytów przewożonych ładunków. Cel w każdym przypadku jest podobny, należy przemieścić dany ładunek z punktu A do B.
Bez wideł ani rusz?
Tradycyjne widlaki ciągle wiodą prym w magazynach, pozostając najczęściej użytkowanymi środkami transportu. Podstawowe elementy konstrukcji wózków, niezależnie do przeznaczenia, są jednakowe. Bazową część stanowi rama (ze stalowych profili) oraz podwozie z trzema lub czterema kołami oraz silnik (elektryczny, gazowy lub na olej napędowy). Charakterystycznym elementem jest umieszczony z przodu wózka maszt, zazwyczaj wysuwany czołowo oraz karetka, zwana inaczej płytą czołową (zamontowana do masztu). Do karetki mocuje się widły służące do przenoszenia towaru, z reguły umieszczonego na paletach.

(fot. Jungheinrich)
Wózki widłowe mogą być stosowane do transportu materiałów o znacznej masie, zarówno w poziomie, jak i w pionie. Te z napędem elektrycznym mają jeden podstawowy walor: sprawdzają się podczas pracy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz obiektów. Maszyny spalinowe stosowane są tam, gdzie występuje odpowiednia cyrkulacja powietrza, a zatem na zewnątrz. O ile jeszcze kilkanaście lat temu dominowały maszyny z napędem spalinowym, teraz sytuacja...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!