wymieniać tachografów w pojazdach wykorzystywanych do przewozów krajowych, a także do przewozów z przekroczeniem jedynie granic zewnętrznych UE, bez jednoczesnego przekraczania jej granic wewnętrznych, czyli np. na trasie z Polski na Ukrainę, z Turcji do Bułgarii, z Węgier przez Serbię do Albanii itp. Wiele osób zastanawia się: „A co z przewoźnikami z krajów trzecich, czyli tych spoza UE?”. Otóż przepisy dotyczące wymiany tachografów obowiązują również w przypadku Wielkiej Brytanii (na mocy porozumienia UK-UE o współpracy i handlu) oraz Norwegii, Lichtensteinu i Islandii (kraje należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego). Przepisy te nie obowiązują natomiast przewoźników z innych krajów trzecich, takich jak np. Ukraina, Turcja, Serbia, Maroko, Kazachstan itp. W Szwajcarii również obowiązek ten nie występuje. Niemniej jednak możliwe jest, że w niedalekiej przyszłości władze Szwajcarii wprowadzą w tym zakresie krajowe przepisy na wzór unijnych. Co jest istotne w tej kwestii, w preambule rozporządzenia 2020/1054, które w ramach pakietu mobilności wprowadziło omawiane zmiany we wspomnianym na początku rozporządzeniu 165/2014, znajdziemy taki oto zapis: Ważne jest, żeby przedsiębiorstwa transportowe mające siedzibę w państwach trzecich, podlegały przepisom równoważnym z przepisami unijnymi przy wykonywaniu przewozów drogowych na terytorium Unii. Komisja powinna zbadać przestrzeganie tej zasady na szczeblu Unii i zaproponować odpowiednie rozwiązania, które negocjowane będą zgodnie z Umową europejską dotyczącą pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe („umowa AETR”). Z posiadanych przez nas informacji wynika, że Komisja Europejska pracuje nad stosownymi rozwiązaniami w celu zobowiązania przewoźników z krajów trzecich do wymiany tachografów i pozostaje mieć nadzieję, że ujrzą one w niedługim czasie światło dzienne. Ma to kluczowe znaczenie dla zachowania uczciwej konkurencji i równych warunków wykonywania przewozów drogowych przez przewoźników unijnych, jak również przez tych spoza UE. Był 2034, jest 2024 Rozporządzenie 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym zostało opublikowane 10 lat temu, na początku 2014 r. i w swojej pierwotnej wersji zawierało zapis w art. 3 ust. 4, że obowiązek wymiany tachografów na tachografy inteligentne będzie dotyczył przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe na terenie UE, UWAGA: PO UPŁYWIE 15 LAT od momentu wprowadzenia obowiązku instalowania tachografów inteligentnych w nowo rejestrowanych pojazdach. Tachografy inteligentne pojawiły się na rynku w czerwcu 2019 r. Zatem czas na wymianę starszych tachografów pierwotnie był przewidziany do roku 2034. Cóż takiego zatem się stało, że dziś mówimy o zupełnie innych terminach? Otóż w ramach prac nad pakietem mobilności usunięto zapis dotyczący 15 lat i zamiast niego pojawiły się terminy wspomniane na początku, tj. 31 grudnia br. oraz 18 sierpnia 2025 r. Unijni przewoźnicy zostali zmuszeni zatem do dużo szybszej wymiany tachografów, która nakłada na nich koszty, nie dając w zamian praktycznie żadnych wymiernych korzyści. Kary Konsekwencją braku wymiany tachografu w wyznaczonym terminie będzie przede wszystkim brak możliwości legalnego wykonywania przewozów międzynarodowych na terenie UE, Wielkiej Brytanii oraz krajów EOG. W Polsce kara przewidziana za to naruszenie wynosi 10 tys. zł i nakładana jest na przedsiębiorstwo transportowe. Jednocześnie za to samo naruszenie możliwe jest nałożenie kary w wysokości 2 tys. zł na osobę zarządzającą transportem w danej firmie. W innych krajach kary mogą być dużo wyższe, np. w Niemczech może to być ok. 4 tys. euro. Z dużym prawdopodobieństwem można też przyjąć, że oprócz kary finansowej kolejną konsekwencją będzie brak możliwości kontynuowania przewozu do czasu wymiany tachografu na właściwy. I tu podobnie – w innych krajach może to być dużo wyższy koszt niż wspomniane 5 tys. zł w Polsce. Wyzwania logistyki przyszłości3 | czerwiec–lipiec 2024 30 ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==