OBOWIĄZKOWA WYMIANA TACHOGRAFÓW CORAZ BLIŻEJ TACHOGRAFY NAJNOWSZEJ GENERACJI 31 grudnia 2024 r. i 18 sierpnia 2025 r. to dwie ważne daty dla użytkowników pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe towarów lub osób na terenie UE. Są to bowiem ostateczne terminy (wprowadzone w ramach pakietu mobilności w lipcu 2020 r.) na wykonanie obowiązkowej wymiany tachografów na inteligentne tachografy II generacji. Niedopełnienie tego obowiązku skutkować będzie brakiem możliwości legalnego wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na terenie UE. A dlaczego wskazane zostały dwie różne od siebie daty? To uzależnione jest od rodzaju tachografu zamontowanego obecnie w pojeździe. 31 grudnia 2024 r. Zgodnie ze zmienionym art. 3 rozporządzenia 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym przewoźnicy z krajów UE mają obowiązek wymieć na tachograf inteligentny II generacji wszystkie tachografy w pojazdach, w których obecnie zainstalowane są tachografy analogowe lub cyfrowe (ale nie inteligentne). Czyli w praktyce obowiązek ten dotyczy pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed czerwcem 2019 r., które wykonują międzynarodowe przewozy na terenie UE. Termin na wymianę upływa z końcem tego roku, tj. 31 grudnia 2024 r. Warto w tym miejscu wspomnieć, że również od 31 grudnia br. wydłuży się dwukrotnie okres, za jaki kierowca zobowiązany jest przedstawiać do kontroli drogowej zapisy tachografu dotyczące swojej aktywności. Zamiast obecnych 28 dni, będzie to 56 dni wstecz od dnia kontroli. 18 sierpnia 2025 r. W przypadku nowszych pojazdów, tj. tych wyposażonych w tachograf inteligentny I generacji, obowiązkowa wymiana na tachograf inteligentny II generacji musi nastąpić najpóźniej do 18 sierpnia 2025 r. W praktyce zatem dotyczy to pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy pomiędzy czerwcem 2019 r. a sierpniem 2023 r. I, jak łatwo w tym przypadku zauważyć, mówimy tu o pojazdach i tachografach zaledwie kilkuletnich, np. tych zakupionych na początku roku 2023 lub w 2022 roku. Czyli zaledwie już po dwóch/trzech latach od zakupu tachografy z tych pojazdów należy wymontować i odłożyć na półkę, a w ich miejsce zakupić i zainstalować najnowsze tachografy inteligentne II generacji. Podkreślmy, że wymiana dotyczy pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe towarów lub osób na terytorium UE. 1 lipca 2026 r. Pojawia się również istotny obowiązek dla użytkowników tzw. busów, wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe towarów na terenie UE. Chodzi w tym przypadku o pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5–3,5 t. Może się to wydawać jeszcze bardzo odległym terminem, ale należy podkreślać to już dziś, że od 1 lipca 2026 r. użytkownicy takich pojazdów będą mieli obowiązek zamontowania w nich inteligentnych tachografów II generacji. Jednocześnie będą oni musieli przeszkolić kierowców AUTOR: Artur Kalisiak Dyrektor ds. Projektów Strategicznych, związek pracodawców „Transport i Logistyka Polska”. Wyzwania logistyki przyszłości3 | czerwiec–lipiec 2024 28 ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==