Wyzwania logistyki przyszłości | czerwiec–lipiec 2024 24 ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM JAK ZACHOWAĆ PŁYNNOŚĆ FINANSOWĄ W FIRMIE SPEDYCYJNEJ? PROBLEMY FINANSOWE W TSL Rosnące długi branży transportowej, przy jednoczesnym spadku popytu na frachty, stanowią realne zagrożenie dla działalności przedsiębiorstw z sektora TSL. Ten problem w sposób szczególny dotyka spedycje powiązane siecią zależności z nadawcami ładunków z wielu branż również dotkniętych finansowym kryzysem. W tych realiach kluczowe staje się zachowanie finansowej płynności, która umożliwia przetrwanie w czasach negatywnej koniunktury. 2023 r. okazał się pechowy dla całej gospodarki, co widać w danych Krajowego Rejestru Długów. Rekordowo wysoka inflacja napędzała wzrost cen i stóp procentowych, co przełożyło się m.in. na coraz wyższe ceny paliw i energii elektrycznej, kluczowych dla funkcjonowania sektora TSL. W znaczący sposób wzrosło również zadłużenie przedsiębiorstw, a wiele z nich nie wytrzymało presji i ogłosiło upadłość. Pod tym względem rok 2023 był rekordowy – zanotowano aż 70% więcej upadłości firm niż w roku poprzednim oraz najwyższą w historii Polski liczbę upadłości konsumenckich Indeks frachtów w dół Aktualnych danych o sytuacji na rynku transportowym dostarcza najnowsza edycja badania Ti x Upply x IRU European Road Freight Rate Development Benchmark za I kwartał 2024 r. Raport pokazuje trend spadkowy – indeks kontraktów obniżył się do 127,6 punktów w I kwartale 2024 r., spadając o 2,6 punktu w stosunku do Q4 2023. Indeks spotowy spadł do 123,9 punktu, o 1,1 punktu kwartał do kwartału. W ujęciu rocznym widać, że spadki dotknęły przede wszystkim sektor spotów – rok do roku zmalał on o ponad 8 punktów, podczas gdy w przypadku kontraktów mowa o zaledwie jednopunktowym spadku. Branża TSL tonie w długach Malejący popyt na frachty wpłynął na zadłużenie sektora transportu, które w 2023 r. zwiększyło się o 155 mln zł, sięgając 1,3 mld. Zgodnie z danymi, na które powołuje się KRD, zapotrzebowanie na ładunki w Europie w roku ubiegłym spadło o 25%, co przełożyło się na niższy popyt na usługi transportowe wśród krajowych przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy z branży TSL muszą zmagać się nie tylko z własnymi zaległościami, ale też z dłużnikami, którzy zalegają im pieniądze. Z szacunków Krajowego Rejestru Długów wynika, że w 2023 r. wierzyciele byli winni firmom z branży TSL ponad 380 mln zł. Zarządzanie płynnością finansową w takich warunkach można więc przyrównać do balansowania na linie – utrzymywaną z trudem stabilność bardzo łatwo naruszyć. Wsparcie finansowe pod znakiem zapytania W 2024 r. spedytorzy weszli więc z bagażem problemów, które rzutują na ich aktualną działalność. W tej sytuacji ważniejsze od skalowania zysków staje się unikanie strat, co wiąże się AUTOR: Jakub Gwiazdowski Head of Partnership & Relations w Transcash.eu Menedżer z wieloletnią praktyką w zarządzaniu zespołami operacyjnym. Od 2009 r. związany z branżą transportową w szczególności w obszarze finansów i zarządzania wierzytelnościami. Obecnie pełni funkcję Head of Partnership & Relations, gdzie kieruje zespołem odpowiedzialnym za sprzedaż usług finansowych dla klientów z segmentu Enterprise. Specjalizuje się w tworzeniu indywidualnych rozwiązań mających wspierać cele biznesowe klientów.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==