Wyzwania logistyki przyszłości | czerwiec–lipiec 2024 22 WYDŁUŻENIE TERMINU PŁATNOŚCI W WYNIKU OPÓŹNIENIA W PRZESŁANIU DOKUMENTÓW PRZEWOZOWYCH ZASADY PŁATNOŚCI Terminy płatności bywają kością niezgody między zlecającymi transport a przewoźnikami. W umowach mogą znaleźć się zapisy wskazujące na sytuacje, w których termin płatności zostanie przesunięty. Egzekwowanie ich może jednak nastręczać problemy i prowadzić do sporu z przewoźnikiem, który oczekuje zapłaty w czasie zgodnym z pierwotnymi zapisami zlecenia. Ilustracją tego zjawiska jest sprawa, z którą do kancelarii prawnej zwrócił się klient. Zawarł umowę na dostawę towaru z przewoźnikiem, który zrealizował ją terminowo i wystawił fakturę w dniu dostarczenia towaru. W treści umowy klient umieścił zapis, który uzależnia terminową zapłatę za usługę od dostarczenia oryginałów dokumentów przewozowych w terminie od 7 do 14 dni. W przeciwnym razie okres, którym należy uiścić płatność, może zostać wydłużony do 90 dni. Ponieważ przewoźnik dostarczył dokumenty dopiero po 25 dniach, klient postanowił zastosować powyższy zapis i wstrzymać się z zapłatą. Przewoźnik go zakwestionował, a w związku z nieotrzymaniem zapłaty w terminie wystawił klientowi notę obciążeniową. Czy w tej sytuacji miał prawo do podważenia zapisów umowy? Czas dostarczenia dokumentów kontra zapisy w umowie Zasady płatności i terminy dostarczenia dokumentów związanych z wykonaniem umowy przewozu mogą być uregulowane w umowie zawartej między nadawcą i przewoźnikiem. W opisanym przypadku, jeśli zlecenie zawiera zapis dotyczący terminu dostarczenia oryginałów dokumentów (od 7 do 14 dni) oraz możliwość wydłużenia terminu płatności do 90 dni w przypadku opóźnienia, to zasady te powinny być respektowane. O ile termin uregulowany widełkowo „od 7 do 14 dni” można uznać za nieprecyzyjny, to nie jest on stricte postanowieniem kary umownej. W związku z tym zbyt daleko idące byłoby twierdzenie o nieważności postanowienia umownego w całości. Z drugiej strony maksymalny wskazany termin – tj. 14 dni na dostarczenie przez przewoźnika dokumentów przewozowych po zakończeniu przewozu – uznać należy za odpowiedni i możliwy do spełnienia. ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM AUTOR: Maurycy Kieruj radca prawny z TC Kancelarii Prawnej Wcześniej przez osiem lat współpracował przy obsłudze prawnej dużych spółek spedycyjnych – liderów branży TSL w Polsce i na świecie, doradzając przy zawieraniu korzystnych i bezpiecznych umów, jak i wspierając w sporach i problemach nieuniknionych przy prowadzeniu biznesu na duża skalę. Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz studiów podyplomowych z zakresu controllingu na WSB w Poznaniu. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców prawnych w Poznaniu.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==