51% 40% 9% Nowe umowy Renegocjacje Ekspansje Udział poszczególnych typów umów w I kw. 2024 r. w Polsce w 2024 r. stwarza stabilne warunki dla aktywności inwestycyjnej. Według najnowszych, opublikowanych 18 czerwca prognoz Narodowego Banku Polskiego I kwartał przyniósł oczekiwane ożywienie gospodarcze. Eksperci NBP szacują, że wzrost PKB w całym 2024 r. wyniesie 3,7%, a w roku 2025 gospodarka urośnie o 3,8%. Przyczyni się do tego jednak nie tylko aktywność inwestycyjna, ale także konsumpcja prywatna. Sprzyja temu obserwowany znaczny spadek poziomu inflacji, która w maju wynosiła zaledwie 2,5%. Według danych GUS ostatnio z tak niskim poziomem wzrostu cen mieliśmy do czynienia w I kwartale 2021 r. Nie jest to jednak jeszcze zapowiedź pełnej stabilizacji – eksperci NBP prognozują, że na koniec 2024 r. inflacja w Polsce wzrośnie do poziomu 4,6%, a w I kwartale 2025 r. do prawie 6%. Wciąż nie jest to jednak wynik wystarczająco wysoki, by osłabić zapał inwestorów. Globalne trendy sprzyjające rozwojowi polskiego rynku Ostatnie lata, naznaczone pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie, przyspieszyły proces dynamicznych zmian w globalnych łańcuchach dostaw. W odpowiedzi na te wyzwania firmy coraz częściej sięgają po takie strategie, jak friendshoring, nearshoring i reshoring. Ma to na celu zapobieganie zakłóceniom w dostawach poprzez przenoszenie produkcji bliżej kraju macierzystego lub rynku zbytu. Polska jest tu w wyjątkowo korzystnej sytuacji ze względu na swoją strategiczną lokalizację na mapie Europy. Friendshoring, polegający na lokowaniu zakładów produkcyjnych w krajach, które są politycznie i militarnie powiązane, ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo dostaw. Nearshoring to strategia przenoszenia produkcji do krajów kulturowo i geograficznie bliższych. Trend ten nabrał tempa szczególnie po pierwszych lockdownach związanych z pandemią. W odpowiedzi na globalne kryzysy powszechny stał się również reshoring, czyli przenoszenie produkcji z powrotem do kraju macierzystego. Inwestycje w transport i rozwój elektromobilności Wzrost rynku przemysłowo-logistycznego w Polsce napędza też rozwój infrastruktury transportowej, w szczególności transportu morskiego. W Gdańsku trwa budowa nowego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym Baltic Hub, która ma zakończyć się w 2024 r. Również port w Świnoujściu jest w trakcie rozbudowy, a w Gdyni planowane jest ukończenie budowy portu zewnętrznego, który będzie mógł obsługiwać kontenerowe statki oceaniczne o długości do 430 m. Na rozwój woj. warmińsko-mazurskiego znacząco wpłynąć może natomiast modernizacja portu w Elblągu. Jednocześnie znaczący rozwój, zwłaszcza w zakresie elektromobilności, odnotowuje też polski sektor motoryzacyjny. Polska stała się jednym z największych producentów baterii do samochodów elektrycznych na świecie, a nowe inwestycje firm takich jak Umicore, PowerCo oraz ElectroMobility Poland wskazują, że elektromobilność może być jednym z głównych motorów napędzających zapotrzebowanie na powierzchnie przemysłowo-magazynowe w nadchodzących latach. Wyższe kompetencje zrekompensują rosnące koszty wynagrodzeń? Po przystąpieniu do UE, a więc na początku transformacji polskiego rynku w nowoczesny rynek europejski, niskie koszty pracy były głównym atutem przyciągającym inwestorów nad Wisłę, a tworzone miejsca pracy dotyczyły głównie pracowników fizycznych. Obecnie polski rynek magazynowy staje przed poważnym wyzwaniem wynikającym z rosnących kosztów pracy. Szybki wzrost płac może zniechęcić inwestorów poszukujących taniej siły roboczej, na rzecz innych krajów oferujących bardziej atrakcyjne warunki, np. Węgier. Warto jednak zaznaczyć, że wraz ze wzrostem płac rosną też umiejętności i wykształcenie polskich pracowników. Polska staje się więc coraz bardziej atrakcyjna dla sektora technologicznego. Zmniejsza się liczba firm wymagających wielu pracowników do prostych zadań, a rośnie liczba inwestycji oczekujących zaawansowanych kompetencji. Kluczową rolę odgrywa tu z pewnością rozwój ośrodków akademickich i odpowiednie dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku. Niezbędne jest więc wsparcie rządowe w postaci odpowiednich 6 PARKI I CENTRA LOGISTYCZNE W POLSCE. PRZEGLĄD OFERT RYNKU www.logistykaimagazynowanie.pl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==