Kluczową gałęzią transportu kontenerowego jest transport morski, w ramach którego – z perspektywy prawnej – istotną rolę odgrywa umowa przewozu ładunków w kontenerach drogą morską (Umowa Przewozu).
Charakterystyka Umowy Przewozu
Powszechną praktyką morskich przewoźników kontenerowych jest stosowanie ogólnych warunków przewozu wyznaczających treść Umowy Przewozu. Zawarcie Umowy Przewozu w oparciu o takie ogólne warunki przewozu jest z kolei stwierdzone konosamentem lub morskim listem przewozowym (Sea Waybill).
Treść Umów Przewozu uzupełniana jest bezpośrednio przepisami umów międzynarodowych, a roszczenia umowne poddawane są do rozstrzygnięcia sądom zagranicznym. Ze względu na fakt, że wypracowywana przez wiele lat praktyka zakłada opieranie stosunków prawnych w obrocie morskim na anglosaskich systemach prawnych oraz mając na uwadze, że globalni armatorzy kontenerowi nie są podmiotami polskimi, Umowy Przewozu opierają się na obcych systemach prawnych i właściwej dla tych systemów zasadzie swobody umów.
Powyższe okoliczności nierzadko powodują, że Umowy Przewozu są niezwykle problematyczne z perspektywy polskich podmiotów uczestniczących w międzynarodowym obrocie towarowym i generują skomplikowane spory prawne z udziałem przewoźników, spedytorów oraz gestorów ładunków.
...Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!