Działy logistyki wielu firm produkcyjnych, dostarczających swoje komponenty w systemie B2B, stoją przed sporym wyzwaniem, jakim jest optymalizacja kosztów opakowań. Klient wymaga corocznej obniżki ceny detalu, co wymusza niejako szukanie oszczędności w obszarach, które nie odbiją się na jakości wyrobu. Takim niewyeksploatowanym jeszcze obszarem są właśnie opakowania. W większości firm mamy do czynienia z czterema możliwymi scenariuszami: pierwszy to opakowania jednostkowe, drugi – opakowania zwrotne należące do dostawcy, trzeci – opakowania zwrotne będące własnością klienta, i czwarty wariant – wynajem opakowań od firmy zewnętrznej. Przyjrzyjmy się ich wadom i zaletom z perspektywy dostawcy oraz klienta.
Opakowanie na jeden raz
Pomimo medialnej „nagonki” opakowania jednorazowe w bardzo wielu przypadkach nadal są powszechnie stosowane. I jakkolwiek użytkownicy zdają sobie sprawę, że jest to najprawdopodobniej najdroższe możliwe rozwiązanie, to godzą się na nie głównie dla wygody. Z punktu widzenia dostawcy karton jest wliczony w cenę komponentu. Jeśli ma się dobre relacje z producentem i w miarę standardowy wymiar opakowań, wtedy nie ma problemów. Nie trzeba ich rozliczać, naprawiać, nic nie ginie… A że są drogie? Skoro klient zaakceptował cenę, to znaczy, że nie jest źle. Problem pojawia się, gdy opakowanie ulegnie np. zawilgoceniu, co spowoduje usz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- wydań magazynu "Logistyka i Magazynowanie"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!